Gepost door: Pierre Vis | september 11, 2005

Zapman & de nostalgie

Vastbesloten om er vandaag een luilekkere dag van te maken, had ik me reeds deze morgen voor de buis geïnstalleerd met de nodige mondvoorraad binnen handbereik. Al zappende ben ik op VTM beland, alwaar “de Schippers van de Kameleon” net begonnen was. De boekenwormen onder jullie zullen ongetwijfeld wel weten dat het hier gaat om een verfilming van het boek van H. De Roos. Op zich is de film weinig hoogstaand; een beetje te vergelijken met de verfilmingen van de boeken van Marc de Bel. Je kan de sfeer van een boek, en de fantasie die je er in kwijt kan maar moeilijk evenaren, maar mensen, die nostalgie! Waar is de tijd dat ik nog de (jeugd)boeken verslond?! Marc de Bel, Thea Beckman, de series van Pietje Puk, Pietje Bell, Arendsoog, de Rode Ridder,… Those were the days!

Tegenwoordig lees ik boeken meestal onder zachte dwang, maar als ik terug de tijd en de goesting vind, dan moest ik maar eens beginnen aan de kleppers van de wereldliteratuur. Ah, mooie voornemens; je kan er de straten mee plaveien…

Geef een reactie

Categorieën

