Gepost door: Pierre Vis | september 23, 2005

Amerika: de gouden middenweg?!

Beroering in Blogland! LVB, een doorwinterde blogger, heeft blogland zowat in 2 kampen opgedeeld door in een interview met een Amerikaans radiostation een nogal eenzijdig beeld te geven van de heersende anti- en pro-Amerikaanse gevoelens in ons Belgenlandje. Aanleiding was een protestlied van Raymond vh Groenewoud dat weinig aan de verbeelding over liet. Echt subtiel kan je zijn ‘protestsong’ bepaald niet noemen:

Inderdaad, fucking assholes, krijg het slingerschijt
Leve Italië, leve de mafia,
Weg met na-apen van Amerika
Verenigde Naties, lammetjes die blaten
Het zijn allen vazallen van de Verenigde Staten

Je kan je inderdaad de vraag stellen hoe ver je kan gaan onder het mom van de artistieke vrijheid. Anderzijds was LVB ook niet zo genuanceerd in zijn interview. Een citaatje om één en ander te illustreren:

“Well, you know, anti-americanism in Belgium is mostly seen and heard in the media and among university professors and artists and intellectuals and also a lot of politicians on the left side but in general the young people—who of course are loving the pop music that comes out of America and the movies that are coming from America— the young people are not anti-American in general.”

Het was te verwachten dat de reacties niet zouden uitblijven (1)(2). Persoonlijk vind ik dat mijnheer Van Braekel nogal voorbarig was met zijn uitspraken. Er leeft wel degelijk een gevoel van misnoegen tegenover de Amerikaanse mentaliteit!

Ik denk dat de hamvraag in deze is: wat is Anti-Amerikanisme? Is Bush = Amerika? In dat geval maak ik me ook wel eens schuldig aan schampere uitlatingen tav het Amerikaanse volk. Ik denk echter dat je een duidelijk onderscheid moet maken tussen deze beiden. Ik zie het als volgt: Tot voor enkele jaren was Amerika ‘the land of freedom & democracy’ en het droombeeld van heel wat Vlaamse tieners. Door de jaren heen is dit ideaalbeeld sterk afgekalft, onder meer door de arrogantie die de Verenigde Staten in hun internationale politiek hebben ten toon gespreid, en zeker door het beleid van Bush jr. Ondermeer door zijn Irak-politiek en zijn weigering om het Kyoto-verdrag te tekenen, heeft hij heel wat jongeren in West-Europa van zich afgekeerd. Dat wil daarom niet zeggen dat jonge mensen een hekel hebben aan de Amerikaanse bevolking an sich.

Het ergert me persoonlijk dat sommige mensen nogal ongenuanceerd zijn in hun visie op de Verenigde Staten. Niet alles kan fout zijn (linker zijde), net zoals niet alles goed (rechter zijde) kan zijn. Een kritische visie lijkt me aangewezen! Ik heb in deze post geprobeerd mijn visie naar voren te brengen, en ik besef ook wel dat ik de waarheid niet in pacht heb. Reageer gerust, maar onthou dat nuancering een key-word is, wil u uw reactie niet in de prullenmand zien belanden…

Responses

  1. ik hou van uw volgehouden genuanceerdheid, maar stellen dat Amerika voor enkele jaren nog “the land of freedom & democracy” was, vind ik toch wat overroepen.. Misschien was dat inderdaad een ideaalbeeld dat we (of toch: velen) hier hadden van Amerika – daar zullen Hollywood & FOX niet vreemd aan geweest zijn..
    Anderzijds mag je ook niet vergeten dat er naast de jongeren die anti-Bush (wat inderdaad niet hetzelfde is met anti-Amerikaans) zijn (cf. 90% van de Blandijnpopulatie) ook heel wat jonge gasten zijn type “nuke-em!”.. (ondergeschrevene behoort daar evenwel niet toe).
    Ik heb niets tegen Amerika & de Amerikanen, al heb ik wel mijn ergernissen en bedenkingen, maar wel tegen de manier hoe “Amerika” tegenwoordig in de wereld denkt te moeten staan (cf.Kyoto, cf. Irak, cf. ISS,..)
    Gezien de solidariteit & het medeleven in Europa met de Amerikanen die slachtoffer zijn van Katrina, Rita en tutti quanti (allemaal vrouwen, overigens), denk ik dat het een grove misvatting zou zijn van de Amerikanen te denken dat de hele wereld tegen hen is..

  2. Onze visies sluiten vrij goed bij elkaar aan..

  3. Nuances en relativering zijn in deze kwestie altijd aan de orde, al vergeet men ze wel eens. Bedankt voor je kijk op de zaak, Pieter.


Geef een reactie

Categorieën

