Gepost door: Pierre Vis | september 24, 2005

Zapman & de Kleenex-doekjes

Gisteren nog eens gekeken naar een hartverwarmende film, zoals men dat dan zegt. I Am Sam vertelt het verhaal van een volwassen man met de intellectuele capaciteiten van een 7jarige. Hoewel hij zijn dochtertje met veel liefde opvoedt, zijn er toch heel wat mensen die vraagtekens plaatsen bij zijn ouderschap.

In de film voel je toch zo’n compassie (medeleven) met Sam (een glansrol van Sean Penn), terwijl de jeugdbescherming en de mensen van de sociale dienst over komen als een bende harteloze wezens. Nu, het is ook normaal dat je als kijker het meeste sympathie voelt voor de underdog, zeker als deze rol op een schitterende manier vertolkt wordt. Wat ik me echter afvraag, is of iedereen ook eens heeft stil gestaan bij de werkelijkheid. Deze film is toch voor een stuk de aanzet tot een maatschappelijk debat over het openstellen/beperken van het ouderschap. Zou een vader als Sam een goede vader zijn? Het zou naar alle waarschijnlijk een zeer liefdevolle vader zijn, maar misschien zouden bepaalde tekortkomingen er voor zorgen dat hij niet altijd een goede vader kan zijn. De liefde voor een kind is o zo belangrijk, maar er zijn nog vereisten om een goede ouder te zijn, althans, zo zie ik dat. De ontwikkeling en de levensvreugde van het kind enerzijds, en het ouderschap anderzijds, zijn twee factoren die ongetwijfeld ook in het échte leven voor drama’s kunnen zorgen.

Alvast een knappe film met volgens mij een pak meer meerwaarde dan reality-toestanden als Namens André. U hoeft het natuurlijk niet met me eens te zijn, en U mag mij ook best een ouwbollige mens vinden, maar na 5 minuten van die laatste ‘documentaire’ had ik toch al genoeg gezien. Jaja, zelfs de Romeinen wisten het al: “De gustibus et coloribus non disputandum est!” Hetgeen me natuurlijk niet zal tegen houden om te blijven zagen over het fenomeen reality-TV.

Responses

  1. Idd Pakkende film !!

    Mooie blog btw!!

    p.s.: Cumul idd :/ maar we gaan er voor!! 😉

  2. Ik was beter bij jou naar I am Sam komen kijken.

    Hier werd er na het eerste deel beslist dat hij toch niet zo goed was en hupsakee…het was gedaan met de pret…


Geef een reactie

Categorieën

