Gepost door: Pierre Vis | oktober 11, 2005

Rekensommetje

Treinkaartjes worden vanaf 1 februari volgend jaar opnieuw duurder. […] De prijs van gewone tickets en passen stijgt met 4,25 procent, de treinkaarten met 3,49 procent. […] De NMBS wou de prijzen deze keer nog meer doen stijgen omdat ze voor het gebruik van de treininfrastructuur jaarlijks 300 miljoen euro extra moet ophoesten. Maar minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte (SP.A) gaat daar niet mee akkoord.[VRTnieuws]

Ik begrijp het niet zo goed vrees ik. Men wil mensen aanzetten om het openbaar vervoer te verkiezen boven koning auto, maar dan zou je toch moeten maken dat het een pak goedkoper is? Op het einde van de rit zal de gebruiker naar zijn portefeuille kijken, en vaststellen dat een autorit hem tijd en geld zou bespaard hebben. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?!

Als ik dat even concretiseer: Ik neem de trein naar mijn kot (van Waregem naar Gent-St-Pieters). Een enkele rit van 20 minuten die een gewone sterveling -nu nog- 3,70 EUR kost, en waar ik met mijn Campus-kaart 1,99 EUR voor dok. Let wel, ik moet eerst nog van bij mij thuis tot in Waregem raken, wetende dat de bus-verbinding zeer pover is, en in Gent is het ook nog even naar mijn kot. Ik heb nog nooit gebruikt gemaakt van die buslijnen, maar ik veronderstel dat je toch snel 2 EUR zal betalen voor de beide trajecten samen. Afgerond komt dat dus op ongeveer 6 EUR, en met de prijsstijging komt daar nog eens 0,25 EUR bij. Met het openbaar vervoer kost het je dus ongeveer 6 EUR, en je zal toch minstens 45 minuten onderweg zijn. Met de auto sta ik in normale omstandigheden in 25 minuten aan mijn kot (afstand: 39,3km). De diesel staat momenteel aan 1,150 EUR/l, en met 6 EUR (=5,2l) kan je toch wel even verder..

Ik weet dat mijn berekening geen rekening houdt met allerhande factoren (aankoop wagen, personeelskosten,…) en dat mijn standpunt een beetje ongenuanceerd is. Het punt dat ik echter wil maken, is dat ik reizen met de trein al bij al relatief duur vind, tenminste als je geen recht hebt op een korting. Ik vroeg me af of ik de enige ben die daar zo over denkt…

Responses

  1. Als dat waar is dan is de GoPass de laatste vijf jaar met 10% opgeslagen, van €39 naar ca. €45. Schandalig toch.

    En dan te weten dat de Federale overheid enkele jaren terug de volledige schuld heeft overgenomen.

    De NMBS lijkt meer en meer op een bodemloze put. Nog een paar maanden en dan heb ik mijn rijbewijs.


Geef een reactie

Categorieën

