Gepost door: Pierre Vis | oktober 27, 2005

Studenten bakken er niet veel van

Iets meer dan een op de drie universiteitsstudenten slaagt er niet in om een simpel, kort Nederlands tekstje te schrijven zonder dat het bol staat van de fouten. Dat blijkt uit een test die de VUB deed bij 960 eerstejaarsstudenten. “We hebben iedereen gevraagd om in een twintigtal regels te vertellen waarom ze aan deze universiteit kwamen studeren”, vertelt Lief Vandeperre van het diversiteitsforum van de VUB. “Meer dan driehonderd studenten behaalden niet het vooraf vastgestelde minimum van zestig procent.”[DM]

Ik ben al een tijdje actief op fora allerhande en het valt inderdaad op hoe nonchalant er met onze moedertaal wordt omgesprongen. Soms zijn het de banale slordigheden, of wordt er gebruik gemaakt van een beknopt sms-taaltje – ik pleit schuldig -, maar soms zie je ook kanjers van fouten, genre ‘wordT je’. Nu, dat is geen privilege van de studentenpopulatie. Onlangs las ik een brief, afkomstig van het GUSB (zeg maar het Gentse universitaire sportcomplex), waarin ik reeds in de eerste regel geconfronteerd werd met de fout die ik zojuist aanhaalde.

Taalpurisme is niet aan mij besteed omdat ik besef dat taal in essentie voortdurend in verandering is. Toch denk ik dat het naleven van taal- en spellingsregels noodzakelijk is, en blijk geeft van enige intelligentie. Als je twijfelt aan de (nieuwe) spelling van een woord, kan je overigens altijd het Groene Boekje raadplegen. Benieuwd of jullie in dit korte tekstje fouten vinden..

Responses

  1. Ik vrees dat er enkele kleine foutjes in je tekstje zitten…
    1. Voor zover ik weet hoeft er voor het voegwoord “en” geen komma.
    2. Het is niet “privelege”, maar “privilege”.
    Verder ziet het er goed uit…

  2. Dank U voor de spellingscorrectie 🙂

  3. Mijn anonieme spellingscontroleur blijkt toch niet zo’n onbekende te zijn 🙂


Geef een reactie

Categorieën

