Gepost door: Pierre Vis | december 1, 2005

Progress

Gisteravond werd het Gentse luik van Europalia op gang geschoten. “Progress” is de naam van het beestje dat de komende dagen onderdak vindt in de Vooruit. Dit geluidfestival wil de Gentenaren laten kennis maken met de Russische muziek in al zijn facetten (Jazz, Russische Folk, Elektropop, Rock,…).

Als opener was er een lezing gepland over Rusland (“Van ijzeren gordijn tot rookgordijn”) met enkele mensen [Joris Van Bladel (auteur); Koen Schoors (professor); Tom Vandeweghe (VRT-journalist); Alexander Kan (BBC-journalist)] die bekend zijn met het land. Van Schoors heb ik nog les gehad en ik weet dat de man een begenadigd spreker is. Bovendien kon ik het als Slavist niet maken om weg te blijven van dit debat.


Ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van mijn keuze. Het debat was geanimeerd en de deelnemers gaven mij een andere kijk op Rusland. Ik heb mij dan ook geen seconde verveeld. Putin, economie, democratie , armoede, kunst,… het kwam allemaal aan bod. De enige mogelijke conclusie na afloop van het debat, is dat Rusland een land is dat onmogelijk te vatten is één woord, beeld of klank; iets wat nog al te vaak geprobeerd wordt.

Vanavond staat Fotomoto op het programma en morgen trekken we met de studentenvereniging naar Brussel waar we de tentoonstelling van Tsaar tot Keizer bezoeken en een Russisch parcours doorheen Brussel bewandelen. Europalia it is…

Responses

  1. Ik was ook op dat debat – heb me ook geamuseerd en vond het heel boeiend. Wie vond jij het meest overtuigend eigenlijk?
    Veerle

  2. Schoors, évidemment. Ik vond hem overtuigend in zijn discours. Poetin en Rusland verdedigen is niet zo evident en toch slaagde hij er in! De BBC-correspondent was ook goed, die van de VRT was ok en de auteur van het boek over Poetin was iets te weinig vlot om te overtuigen..–>


Geef een reactie

Categorieën

