Gepost door: Pierre Vis | december 29, 2005

Seks verkoopt

Oostenrijk, dat sympathieke landje waar we enkele jaren geleden beter niet gingen skieën, doet nog eens van zich spreken. Volgend jaar viert deze staat zijn 70jarig bestaan en het 10jarig lidmaatschap van de EU. Dat mocht niet onopgemerkt voorbij gaan moeten ze in Wenen gedacht hebben.

Om hun landgenoten wat ‘in de sfeer’ te brengen, hebben een aantal bekende Oostenrijkse artiesten hun creativiteit mogen botvieren op een reclamecampagne. Met een budget van één miljoen euro kan je al wat leuke dingen doen. Welnu, het resultaat is op zijn zachtst gezegd nogal … euhm … in het oog springend. Ik betwijfel of Bush, Chirac en de Britse queen erg opgezet zullen zijn met de uitspattingen van hun evenbeelden, maar je kan alvast niet zeggen dat de campagne onopgemerkt voorbij zal gaan. Seks verkoopt, weet je wel..

De affiches zouden de mensen eigenlijk moeten aanzetten om te reflecteren over de globalisering en de EU. As if…
Hoewel ik het enerzijds best wel grappig vind, kan ik me perfect inbeelden dat de andere sekse de campagne eerder als seksistisch en denigrerend ervaart. Trouwens, de twaalf sterren mogen dan wel herkenbaar zijn als symbool van Europa, hou ze alstublieft ver weg van lingerie, want erg sexy kan je deze combinatie niet noemen!

Responses

  1. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik dacht dat Oostenrijk als aparte nationale entiteit al sinds 1918 bestaat…

  2. Kan best zijn; ik heb het nochtans van De Standaard. Dat bericht klopt blijkbaar niet helemaal, want vandaag lees ik op VRTnieuws.net dat de campagne gelanceerd werd omdat Oostenrijk op 1 januari voorzitter is van de EU.. Bij deze is dat ook weer recht gezet!


Geef een reactie

Categorieën

