Gepost door: Pierre Vis | januari 27, 2006

Saw II

“Oh yes, there will be blood…”
Als dat geen mooi uitgangspunt is voor een horror-sequel. De film loopt al enkele weken in de cinéma, maar pas gisteren kreeg ik Saw II te zien. Eigenlijk ben ik niet zo’n fan van het genre. Toen ik enkele maanden geleden werd uitgenodigd om in een beperkt gezelschap naar de DVD van Saw te kijken, was ik bepaald niet laaiend enthousiast. Kettingzagen en ‘keurig’ gedisceteerde lichaamsdelen schoten mij al voor de geest en slechts na lang aandringen hapte ik toe. Nu, ik heb het mij toen niet beklaagd en gisteren evenmin.

Het is weer game-time. Jigsaw laat zijn slachtoffers terug creperen om hun hachje te redden. Deze keer wordt het lugubere spel gespeeld met 8 mensen. Dat maakt dat er meer ruimte is om de onderlinge spanningen aan bod te laten komen al vormen deze niet dé drive van de film. Een ander verrassend element is het feit dat Jigsaw vrij vroeg in de film ontmaskerd wordt (wil worden). Geen nood, hiermee verklap ik de plot niet; hier begint de film pas. Of beter, hier begint het spel. De politie moet machteloos toezien hoe de 8 mensen op een onbekende locatie strijden voor hun leven. Pittig detail is dat de zoon van één van de detectives ook in het huis zit.

Je kan zeker ‘genieten’ van Saw II zonder zijn voorganger gezien te hebben, al zijn er zeker ook elementen die verloren gaan. Wat mij betreft is hét grote verschil met Saw dat het horrorelement belangrijker wordt. Het blijft een psychologisch spel, maar alles wordt een pak explicieter in beeld gebracht. Afin, dat kon ik toch opmaken uit de reacties van mijn compagnie..
Kortom, geen film om met je kleine mannen naar te gaan zien als Harry Potter uitverkocht is. Wel een prent die je in spanning weet te houden en die door allerhande plotwendingen boeit tot de laatste seconde. Laat Saw III maar komen!

Geef een reactie

Categorieën

