Gepost door: Pierre Vis | februari 2, 2006

Cartoons

Ik heb een dubbel gevoel bij deze heisa. Enerzijds vind ik dat je respect moet hebben voor andermans geloofsovertuiging maar anderzijds is er natuurlijk ook de vrijheid van meningsuiting. In principe ligt de Gulden Middenweg ergens tussenin, al ben ik dat in deze niet zo zeker. Er wordt ook vaak gelachen met het katholieke geloof en nog niet in het minst met de paus. Het lijkt mij dus verdedigbaar dat de Islam en Mohammed hetzelfde lot ondergaan. Trouwens, de Arabische cartoonisten lijken ook van wanten te weten.

De reacties van bepaalde Moslimlanden lijken mij daarom nogal overdreven al ligt de verklaring misschien in het feit dat wij, geseculariseerde Westerlingen, niet meer zo goed kunnen bevatten wat geloven écht inhoudt en betekent. Wat er ook van zij, deze ganse affaire begint serieuze proporties aan te nemen. En dat allemaal voor enkele cartoons, die overigens niet bijster geslaagd zijn..

Geef een reactie

Categorieën

