Gepost door: Pierre Vis | februari 5, 2006

Cartoons (bis)

Zojuist een interessant debat gezien in de Zevende Dag. Naast de hoofdredacteur van de Standaard (PvdM) waren ook 3 moslims uitgenodigd in de studio. Het viel op hoe zij allen, naargelang hun gelovig zijn, verschillend reageerden op de cartoons.
Wat mij betreft vallen er enkele belangrijke ‘lessen’ te trekken uit deze discussie:

1) De aanleiding van deze heisa zijn cartoons die in september in een Deense krant verschenen zijn. Het feit dat er pas 5 maanden later -maar wel verspreid over gans de wereld- een golf van protest uitbreekt, is veelzeggend. De Deense imams die deze kwestie naar het Midden Oosten hebben geëxporteerd en er nog een schepje bovenop hebben gedaan, dragen wat mij betreft een grote verantwoordelijkheid. Hetzelfde kan anderzijds ook gezegd worden van de verschillende Westerse kranten die de cartoons hebben afgedrukt. Zeker en vast een duidelijk signaal wat betreft de vrije meningsuiting,maar waarschijnlijk ook (onnodige) olie op het vuur.
(Ik heb na lang wikken en wegen de cartoon uit de vorige post verwijderd. Uit het debat dat ik vandaag gezien heb, blijkt dat Moslims voornamelijk zwaar tillen aan het feit dat Mohammed wordt afgebeeld an sich en het feit dat men de Islam altijd linkt aan terrorisme. Welnu, als iemand mij een cartoon kan bezorgen die niet ingaat tegen de twee aangehaalde vereisten, wil ik deze graag publiceren. Beschouw dit gerust als een vriendelijke uitnodiging..)

2) De grens tussen vrijheid van meningsuiting en opzettelijke provocatie wordt dunner en dunner. Zelfreflectie (zelfcensuur) en een betere kennis van elkaars gevoeligheden kunnen een stap in de goede richting vormen. De gouden stelregel: “Doe niet aan een ander wat je zelf niet zou willen” kan in deze een goede leidraad zijn. Misschien wordt het tijd dat onze media zich eens bezinnen over een deontologische code?!

3) Agressie mag nooit het antwoord zijn op verbale provocatie. Door ambassades in brand te spreken en landen te boycotten, zal je geen respect oogsten in het Westen en de rest van de wereld. Ik denk dat er dringend nood is aan een gematigd internationaal orgaan dat de mening van het merendeel van de Moslims vertegenwoordigt. Ik weet dat dat bemoeilijkt wordt door de verschillende strekkingen binnen de Islam, maar de noodzaak van een dergelijk instituut acht ik intussen voldoende bewezen.

Ik heb gemerkt dat het in blogland opvallend stil blijft over deze materie. Ik kan me nochtans moeilijk inbeelden dat niemand hieromtrent een mening heeft..

Responses

  1. Stil? De hetze begint overal door te dringen. ’t Had gewoon even tijd nodig…


Geef een reactie

Categorieën

