Gepost door: Pierre Vis | februari 19, 2006

Riga revisited

De accuutste slaapachterstand is weggewerkt en de valies is leeggemaakt; tijd voor een verslagje..

Riga is de hoofdstad van Letland; dat is de Baltische staat die tussen Estland en Litouwen in ligt. Er wonen 760.000 mensen en daarmee is het de grootste stad van het Balticum. Desondanks heerst er de gemoedelijke sfeer van een stad als pakweg Gent: overzichtelijk en makkelijk te bewandelen. Het toeristische centrum -het oude stadsgedeelte- is Unesco-erfgoed en autoluw. Het is niet super groot maar wel zeer aangenaam. Heel wat gebouwen behoren tot de jugendstil. Vraag me niet naar bouwkundige kenmerken en andere details; ik vond het gewoon heel mooi om door te wandelen. De oude stad herbergt ook enkele waardevolle musea, maar daar ga ik hier niet verder over uitweiden. Wat mij betreft is Riga een stad die zich uitstekend leent voor een city-trip. In twee dagen heb je het zowat gezien..

Wij bleven echter 4,5 dagen, dus was er ook tijd om de omgeving te verkennen. Enkelen trokken de grens over richting Litouwen, anderen bezochten een kasteel maar de meesten hielden het op een uitstapje naar Jurmala (Majori). Deze mondaine kuststrook met zandstrand bevindt zich even buiten Riga. Veel zand was er niet te zien aangezien de Golf van Riga bevroren was. Een ongelofelijk indrukwekkende ijspiste met een adembenemend zicht.

De Letten zelf zijn eerder gereserveerde mensen. Ze zeggen niet zo veel en zijn op het eerste zicht ook niet overdreven vriendelijk. Ik kan me echter inbeelden dat het zeer joviale mensen zijn eens je ze beter leert kennen. Het feit dat wij een luidruchtige groep westerlingen waren, was ongetwijfeld ook niet bevordelijk voor betere contacten. De Letten hoeven overigens niet onder te doen voor het oude Europa. Ze hebben er alle comfort en het moge duidelijk zijn dat er ook in Riga heel wat welstellende mensen wonen. Veelal zijn het Russen, althans dat was mijn indruk. Er wonen nog heel wat Russen in Letland en bijgevolg geraak je redelijk ver als je een mondje Russisch spreekt. De modale toerist kan ook zonder problemen geholpen worden in het Engels en Duits.

Het was natuurlijk een reis met studenten en bijgevolg waren er ook de nodige studentikoze uitspattingen. Vleeshoop op een bevroren rivier, naakte lichamen op zee, Leffe-avond (kneukeltje voor het Belgian Beer Café!) en bovenal aardig wat Zelta’s. Een lekker biertje dat de vergelijking met heel wat van onze pils makkelijk kan doorstaan. De combinatie van cultuur en plezier heeft terug goed gewerkt en mijn geldbeugel is goed gespaard gebleven. Dankt U!

Responses

  1. Quote: “De Letten zelf zijn eerder gereserveerde mensen. Ze zeggen niet zo veel en zijn op het eerste zicht ook niet overdreven vriendelijk.’

    Vreemd, ik ben in December 2004 in Polen geweest in de provincie Mazuri in de buurt van Elk op zo’n 50 km van Kalingrad.
    De Baltische staten liggen er niet zo ver vanaf maar de mensen die ik daar leerde kennen waren toch anders.
    Armer dan bij ons, bijna overdreven vriendelijk, ze zouden hun laatste maandgeld uitgeven om een fles Wodka te kopen als ge er langs komt, …

    Maar dat was dan ook niet in een grootstad zoals Riga he.

  2. Wat je zegt, klopt volledig. Gastvrijheid is in Oost-Europa geen loos begrip.

    Nu ja, als je met een groep studenten de toerist gaat uithangen in een ‘grootstad’ lijkt het me maar normaal dat je niet meteen de hartelijkste contacten hebt. Daarvoor moet je ook langer blijven en misschien ook wat meer landinwaarts trekken..

  3. 1: Niets is vergelijkbaar met Gent;
    2: Overzichtelijk? Gij zijt zeker niet in de Art-Nouveau wijk geweest?
    3: De letten zijn helemaal niet gereserveerd, op de eerste avond al, wisten we via het barmeisje van het hotel al alle leuke plekjes van Riga te vinden;
    4: De hoofdzonde: Zelta is te drinken MAAR kan zich zeker niet meten aan eenderwelk Belgisch bier!!!

    Natuurlijk is dit slechts mijn subjectief beeld van Riga. Op een paar vlakken moet ik u toch steunen: Mijn geldbeugel is ook goed gespaard gebleven, ondanks de vele sigaretten die ik heb meegenomen en er was idd een aangename combinatie van cultuur en plezier!

    Op naar Moskow volgend jaar!!!

  4. 1. Dat is wel héééél subjectief
    2. Neen; trouwens, één wijk maakt de ganse stad niet. (algemene indruk, weet je wel)
    3. De barmeid in het Belgian Beer Café was ook zeer vriendelijk. Maar het punt van een algemene indruk is nu juist dat het meerdere mensen betreft..
    4. Ik durf gerust zeggen dat Zelta beter is dan de helft van onze pils-bieren. Subjectief?! Niet als je jeugdtrauma’s hebt overgehouden aan Bavik..

    Conclusie: onze meningen zijn beide subjectief; het omgekeerde zou maar saai zijn ook hé 😉

  5. Nice! Allen naar Riga! Zijn er musea het bezoeken waard of heb je er geen bezocht?

    PS: wat moeten we ons voorstellen met een vleeshoop op een bevroren rivier?
    Waren jullie luidruchtig? Shame on you! Of was het jij alleen die de luidruchtige uit hebt gehangen :p. Uit goede bron opgevangen, was je op bepaalde momenten eerder nogal stil en leek je 😦

  6. 3 musea bezocht:
    – Bezettingsmuseum (gratis): Bezoeken waard, al vond ik het een beetje overroepen
    – Fotomuseum (betalend): Geen (betalend) bezoek waard
    – Oorlogsmuseum (gratis): Behoorlijk interessant, maar ja, ik ben dan ook van het mannelijk geslacht; vrouwen zullen zich ongetwijfeld minder aangesproken voelen..

  7. Jugendstil heerst. Jouw schrijfsel geven me alleen maar meer zin om op reis te vertrekken. Leuke foto’s overigens.

  8. Tiens, tiens: naakte lichamen op zee?? Specifieer…

  9. Maakt u zich vooral geen zorgen. Het blijft allemaal binnen de perken. De foto’s in kwestie komen mogelijks dit weekend online..


Geef een reactie

Categorieën

