Gepost door: Pierre Vis | februari 27, 2006

Big Brother (bis)

“Big Brother”-deelnemer is seropositief
Het nieuwe seizoen van de reality-soap “Big Brother” wil choqueren, zoveel is duidelijk. Naast een zwangere vrouw, heeft ook een seropositieve man zondagavond zijn intrek genomen in het “Big Brother”-huis. [VRTnieuws.net]

Ik ken nog enkele potentiële deelnemers voor Grote Broer: een pedofiel, een uitgetreden non, een transseksueel, een kannibaal, een drugsverslaafde,…

(voel U vrij om het lijstje aan te vullen)

UPDEET: BB is hot in weblog-land..

Responses

  1. dat vindek grof van u, een seropositieve kan je echt niet vergelijken met een pedofiel me dunkt…

    zoals je gedraagt op je blog doe je mee aan de foute clichés die rond hiv hangt, en zet je die mensen nog sociaal nog veel meer buiten spel, waar een pedofiel mij in mijn ogen dat verdient…

    hoop dat je er nooit zelf mee geconfronteerd wordt…

    je kan er mss zeggen, hun eigen fout, maar ik ken een verpleegster die daar echt niets aan kon doen hoor

    denk daar maar is bij na

  2. Mijn punt is gewoon dat het hem om sensatie draait. Ik schakel een seropostief iemand daarom niet gelijk aan een pedofiel. Het gaat hem mij gewoon om (de kritiek op) het opzoeken van sensatie. Je denk toch niet dat men de seropositieve persoon laat deelnemen om het publiek te sensibiliseren voor de HIV-problematiek? Neen, het draait hem puur om sensatie en kijkcijfers. ‘No privacy’, weet je wel..

    Even opmerken trouwens dat de persoon in kwestie wel degelijk besmet is geraakt door onveilig seksueel contact. Niet dat dat een reden is om de persoon in kwestie te stigmatiseren; eerder een aanleiding om verder te mobiliseren denk ik zo. De vraag is maar of Big Brother daarvoor een goede gelegenheid is. Ik denk alleszins van niet..

  3. Ik moet zeggen dat de hele problematiek aan me voorbij gegaan is, het artikel in de krant vandaag buiten beschouwing gelaten. Ik herinner me nog dat – het was in één van de kandidaturen – het programma op het scherm kwam. Grote heisa! Communicatiewetenschappers, sociologen en psychologen aller universiteiten lieten plots hun licht schijnen over dit “toch wel merkwaardige fenomeen” en sommigen zagen er zelfs een experiment in dat ons over de eenentwintigste-eeuwse mens nog wat kon leren. Tot na de eerste episode. Dan was het plotsklaps niet meer dan “plat amusement”. Bloot en spelen.
    Tegenwoordig is het format al serieus uitgemolken en – let’s face it – geen haan die er nog naar kraait. Zelfs wanneer “Das Experiment” wordt voorbijgestreefd door de werkelijkheid – cf. Guantanamo Bay en een niet nader bepaald binnenplein ergens in Irak – reageren velen schouderophalend. Zou het niet ironisch zijn als er, net nu “alles zichtbaar” is, geen kat naar het programma kijkt? Are you watching Big Brother?

    Ik heb geen kabel en ben er eigenlijk ook niet rouwig om. Ik kan me de discussies al levendig inbeelden: “durven we drinken uit het glas van een seropositieve? Krijg je het echt niet van kussen? Echt niet? Mja,… maar toch…”
    En die zwangere vrouw? Hoe ver staat ze in haar zwangerschap? Misschien staat in haar contract een clausule die haar op het cruciale moment verplicht om in zo’n bevallingsprogramma te gaan figureren?

    Jaja, ze laten de mensen in hun waarde op tv.

  4. ik stel voor pierre da gij eens meedoet! fun!

  5. Ik vrees dat ik niet controversieel genoeg ben..

  6. Misschien ook eens Freya? Of toch beter wachten tot ze zwanger is..

  7. Hoi,

    ik houd niet van zulke voyeuristische programma’s


Geef een reactie

Categorieën

