Gepost door: Pierre Vis | maart 11, 2006

Milošević komt er goedkoop van af

Slobodan Milošević is niet meer..

Moet we daar ‘blij’ om zijn? Ja en neen:

JA, want deze politicus had serieus wat politieke verantwoordelijkheid (lees: bloed aan zijn handen) met betrekking tot het ontstaan en de escalatie van de oorlogen in Joegoslavië. Zonder de mens zijn proces te willen maken (daarvoor ben ik niet bevoegd en bovendien is het nu toch te laat [ironie]) kan je stellen dat het allerminst iemand was die heeft bijgedragen tot een betere wereld. Geen groot gemis dus!


NEEN, want als je het bovenstaande leest, kan je niet anders dan de mening toegedaan zijn dat hij veroordeeld moest worden voor zijn daden. Ook al zat hij reeds een jaar of 5 opgesloten in Den Haag, hij was nog steeds niet veroordeeld. Bovendien heeft zijn overlijden ook gevolgen voor de andere beschuldigden. Nu hij toch dood is, kunnen ze ongegeneerd alle schuld op hem afschuiven. Ik denk dat de vrees van de vele nabestaanden als zouden bepaalde zaken nu nooit opgehelderd worden, gegrond is.

Ik hoop dat alle inspanningen van het oorlogstribunaal niet tevergeefs geweest zijn en dat de overige beschuldigden hun straf niet ontlopen. Met Milošević heeft overigens ook de laatste van de grote drie (Milošević, Izetbegović & Tudjman) het tijdelijke voor het eeuwige geruild. Alle 3 zijn ze heengegaan als ‘vrije’ (niet bestrafte) burgers..

Sta me toe nog even een dringende oproep te doen aan alle historische figuren die een rol van belang spelen/hebben gespeeld in de Kroatische of Bosnische geschiedenis: Gelieve uw overlijden uit te stellen tot na mijn thesis-deadline. De firma dankt U!

Responses

  1. hoe is het nog met die thesis? zouden er niet meer blogs verschijnen daaromtrent?
    alleszins veel succes!

  2. Merci!

    Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik de thesis in papier-vorm afgeef en niet in blog-formaat.. 🙂
    Ik ben er in ieder geval druk aan bezig en ik pas autocensuur toe om niet elke avond een blog te posten met thesis-ergernissen 😉

  3. Vraagt echt niemand zich af hoe hij aan die “foute” medicatie is gekomen?
    Schuldig of onschuldig maakt nu niet uit.
    Hij is tot zijn schuld bewezen is in “bewaring” gegeven aan het internationale oorlogstribunaal. En die zijn tot na zijn veroordeling verantwoordelijk voor zijn gezondheid.
    Hij is echt niet zelf naar de apotheek om de hoek gelopen om wat pilletjes.

    Voor mij is hij vermoord door de schuld of door de laksheid van’t tribunaal

  4. Als het Tribunaal (waar ik overigens geen grote fan van ben wegens kostelijk, enorm traag en veel show) iets kan/moet verweten worden, is het dat ze niet strenger gecontroleerd hebben. In DS stond dat de dokters veronderstellen dat zijn raadsheren de pilletjes hebben binnen gesmokkeld. Als dat waar is moet je hen aanklagen misschien wel wegens (onvrijwillige?!) doodslag.

    Dat het Tribunaal hem actief zou vermoord hebben, lijkt me compleet uitgesloten. Daarmee zouden ze enkel in hun eigen vel snijden. Ze zijn mss wel nalatig geweest in die zin dat ze moesten ingegrepen hebben toen ze enkele weken geleden zagen dat er iets mis was met zijn bloed. Desnoods injecteren ze zijn medicamenten als hij weerstand biedt.

    Soit, hij is dood en dat is enkel en alleen jammer voor gans het proces en de nabestaanden. Voor de geschiedenisboeken mag hij dan wel niet veroordeeld zijn, in mijn ogen is hij schuldig en nog geen klein beetje!


Geef een reactie

Categorieën

