Gepost door: Pierre Vis | maart 12, 2006

Studentenverkiezingen

Je kon er de voorbije weken niet naast kijken: aanstaande donderdag zijn er studentenverkiezingen. De advalvas-borden lopen over van affiches met lelijke tronies en soms ook loze beloftes. De vertegenwoordigers-in-spé staan in een rijtje te wachten om hun zegje te kunnen doen in de grote auditoria en je kan haast niet meer gaan eten in de Brug zonder meerdere flyers in je pollen gedropt te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat heel wat studenten deze verkiezingskoorts met argusogen volgen. Waar dient het allemaal toe? Wat is het nut van je stem uit te brengen? Wordt er wel naar de studenten geluisterd?
Daarom kan het misschien geen kwaad om kort nog even de inzet van deze verkiezingen te duiden. Je zal donderdag je stem moeten uitbrengen voor 3 verschillende organen: De Raad van Bestuur, de Sociale Raad en de Faculteitsra(a)d(en):
De Raad van Bestuur is het hoogste bestuursorgaan van de unief waar studenten inspraak hebben (in tegenstelling tot onze Leuvense collega’s). Onder de Sociale Raad valt alles met betrekking tot sociale voorzieningen voor de studenten. In de faculteitsraden tenslotte worden beslissingen genomen op het niveau van de faculteit (meer uitleg vind je hier). Het is belangrijk dat de studenten vertegenwoordigd worden in het groot bedrijf dat de UGent intussen geworden is. Het zijn tenslotte de studenten die de unief maken tot wat zij is..

Ik ben trouwens aangenaam verrast over de manier waarop de meeste studenten omgaan met de verkiezingen. De affiches worden daadwerkelijk gelezen en er wordt kritisch geoordeeld over het kiesprogramma van bepaalde kandidaten. Zaken gratis weggeven of spectaculaire voorstellen lanceren zijn absoluut geen garantie om verkozen te worden, althans dat heeft mijn luisterend oor opgemerkt. Goed informeren is alleszins de boodschap; durf denken!

Mijn keuze is al gemaakt, maar ik heb dan ook de luxe dat ik meerdere studentenvertegenwoordigers persoonlijk ken of er al mee heb samengewerkt. Dan merk je al snel wie capabel is en wie het enkel doet om zijn CV wat op te fleuren. Als je echt niet weet voor wie te kiezen kan je bij mij trouwens gratis advies inwinnen. Ik zou zeggen: kies voor de goede en vergeet je stembrief niet!

Responses

  1. Mooi zo 🙂

  2. Gewoon eventjes melden dat je Leuvense collega’s in alle raden op alle niveaus van de K.U.Leuven zitten, dus ook in de RvB.

  3. Ah, dat zou eigenlijk best kunnen; ik heb dat niet nagekeken. Bij ons wordt altijd gezegd dat de studenten in Leuven weinig tot geen inspraak hebben 🙂

  4. Het is er in Leuven idd al ferm op verbeterd, vooral door toedoen van het participatiedecreet. Het was vooral hun vorige rector, Oosterlinck, die het niet zo had voor studentenraden en van die toestanden. Bij mijn weten mogen de RvB-stuvers van Leuven wel niet meebeslissen over niet-studentregelateerde zaken.


Geef een reactie

Categorieën

