Gepost door: Pierre Vis | maart 15, 2006

The Bow (Hwal)

Maandagavond ben ik nog eens een cinemaatje gaan doen. Ik had geen flauw idee naar wat ik ging kijken en ik moest dan ook hopen op de goede smaak van mijn compagnie. Ki-duk Kim, de Zuid-Koreaanse regisseur, blijkt geen onbekende voor wie al eens naar een niet-mainstream film gaat kijken. “Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring” en “Bin-jip” (Empty Houses) zijn blijkbaar enkele cultfilms die aan mij zijn voorbijgaan. Wat er ook van zij, ik ben gaan kijken zonder al te veel verwachtingen en dat bleek de goede ingesteldheid.


Laat het duidelijk wezen: de film was goed. Ingetogen, maar goed.
Hoewel ik er eigenlijk niet zo vaak kom, ben ik een grote fan van de Sphinx. Intieme zaaltjes met relaxe zeteltjes en een ‘rijp’ publiek. Een verademing…
De film op zich is eigenlijk één groot sfeerbeeld. Ik geef toch even het sujet mee:

Op een boot, midden op zee, leven een 60-jarige man en een 16-jarig meisje samen. Hij houdt haar verborgen voor de bewoonde wereld en is van plan met haar in het huwelijk te treden als ze 17 wordt. De vissers die nu en dan hun hobby komen uitoefenen op de boot mogen het meisje nauwelijks benaderen want de man waakt angstvallig over haar veiligheid en haalt zijn boog uit zodra iemand met haar in contact tracht te komen. Als een van de jonge vissers die de boot bezoeken het hart van het meisje raakt, is dat niet naar de zin van de oude man die zijn kansen om met haar te huwen teniet ziet gaan… [Cinéart]

Hoewel de twee hoofdpersonnages geen woord uitwisselen met elkaar, is de film veelzeggend. Geen film waarin wereldschokkende dingen gebeuren, maar eerder een ingetogen portret. Een beklijvende prent waar je stil van wordt..

Geef een reactie

Categorieën

