Gepost door: Pierre Vis | maart 20, 2006

Werkzekerheid

De tegenstanders van het banenplan voor jongeren gaven de Franse regering zaterdag een ultimatum. Als de regering haar plan voor het Contrat Première Embauche (CPE) niet intrekt voor maandagavond, volgen er verdere acties – met donderdag wellicht een staking in het hele land.[DS]

Ik ben niet de grootste voorstander van stakingen omdat dit wapen al te vaak misbruikt wordt, maar in dit geval krijgen de stakers mijn volle steun. Wat De Villepin voorstelt kan niet. Voor diegene die de actualiteit niet op de voet volgen: dat CPE houdt in dat jongeren op hun eerste job gedurende de eerste paar jaar op staande voet ontslagen kunnen worden zonder veel uitleg of recht op beroep.
De redenering is dat werkgevers op die manier sneller jongeren zullen aannemen. Lijkt me zeer aannemelijk, maar volgens mij zullen ze even snel gedumpt worden als ze duur worden. Bedrijven zijn geen sociale instellingen die bekommerd zijn om het welzijn van jongeren of andere groepen. Winstmaximalisatie is wat hen bezig houdt en dan is deze maatregel een dankbaar instrument in de rush naar kostenbesparingen.

Elke dag opstaan en beseffen dat je s’avonds alweer werkloos kan zijn, lijkt mij geen leuke gedachte, laat staan dat ze motiveert om degelijk werk te leveren…

Responses

  1. Ik ben het nochthans toch eens met het plan van De Villepin. Het gaat trouwens om de eerste twee jaren (proeftijd, is nu een jaar) en jongeren worden niet te duur in die eerste twee jaar, das pas tegen dat ze 50 zijn. Bedrijven zullen nu minder aarzelen om iemand aan te nemen omdat ze weten dat als het toch niet zo’n goed idee was ze er ook terug van afgeraken.
    Het is trouwens dat er ook dringend ietsmoet gebeuren in een land waar de jeugdwerkloosheid tot 25% oploopt. Of ben je liever werkloos dan dat je een in het begin onzekere job hebt?

  2. Op uw laatste vraag zal ik volgend jaar waarschijnlijk een (deftig) antwoord kunnen geven.. 🙂

    Dat er iets moest gebeuren lijkt me nogal duidelijk. Wat ik mij afvraag is of dit op lange termijn een goede oplossing is. Ik vrees een beetje voor misbruiken. Misschien is mijn wantrouwen tav bedrijven onterecht, mr ik geloof niet zo in het rechtvaardigheidsgevoel (of hoe je het ook wil noemen) van de werkgever. Iemand zonder pardon op straat kunnen bonjouren lijkt me een behoorlijk verregaand drukkingsmiddel om bepaalde eisen te stellen.

  3. Er valt wel degelijk heel wat voor te zeggen hoor:
    http://www.chrisdemeyere.be/index.php/2006/03/17/cpe/

    Ik vind ’t alvast een maatregel die het proberen waard is. Veel schade kan ze volgens mij niet berokkenen.

  4. Ik heb de post eens gelezen en vanuit economisch standpunt lijkt het idd een goede maatregel. Ik blijf er echter bij dat het onmiddellijke ontslag een drukkingsmiddel is dat misbruikt kan worden. Of dat het geval zal zijn, zal de toekomst moeten uitwijzen..


Geef een reactie

Categorieën

