Gepost door: Pierre Vis | april 19, 2006

Beroepsmisvorming?

Wat doet een thesis-student na een dagje sakkeren op dat onding? Juist, een filmpje kijken om te ontspannen.. En wat voor film? Warriors, een oorlogsdrama van de BBC.


Sujet: Britse soldaten komen als blauwhelmen terecht in Bosnië-Herzegovina waar Kroaten (Katholieken), Serviërs (Orthodoxen) en Bosnjakken (Moslims) een verschrikkelijke burgeroorlog uitvechten. In een conflict waarvan ze de historische context niet kennen, moeten ze door hun zwakke mandaat toekijken hoe de haat tussen de verschillende volkeren leidt tot etnische zuiveringen en misdaden tegen de menselijkheid.

Oh ja, mijn scriptie gaat over “Bosnië-Herzegovina in de Kroatische nationale politiek”..

Responses

  1. schitterende film,
    enkele jaren geleden voor het eerst gezien en al enkele jaren geleden ook de dvd gekocht…

    Eentje die me echt aangegrepen heeft en dat er geeneen nog een vuil woord zegt van VN-soldaten (in het algemeen), wel van de politieke leiders die de moed niet hadden om de bevelen te geven die nodig waren.

  2. Je vat het mooi samen..
    Een schitterende film al is het woord ‘schitterend’ weinig respectvol voor één van de gitzwartste bladzijden uit de naoorlogse Europese geschiedenis. Ik had de film al eerder gezien (als ik hem ergens vind koop ik hem) maar hij blijft beklijven.

    De film doet me ook even loskomen van alle cijfertjes en wetenschappelijke analyses. Die cijfertjes& die namen… dat zijn mensen. Diezelfde mensen die zo wreed voor elkaar kunnen zijn.

    Deze film mag wat mij betreft verplichte stof worden in het secundair


Geef een reactie

Categorieën

