Gepost door: Pierre Vis | mei 12, 2006

Vraagtekens

Kan het contrast nog groter? Mei associeer ik met een ontluikende natuur, vogeltjes die fluiten en terrasjesweer. Net nu lijkt er een golf van rascisme te komen over ons landje. Niet dat rascisme een nieuw fenomeen is in onze maatschappij, maar de brutaliteit waarmee de voorbije dagen verschillende ‘aanslagen’ werden gepleegd, tart de menselijke rationaliteit. Wat bezielt een 18jarige, ogenschijnlijk normale jongeman om onschuldige mensen van het leven te beroven? Het is onmogelijk te vatten dat de haat jegens kleurlingen zo groot kan zijn dat je de eerste de beste die je tegenkomt zomaar afknalt.

Ik zou hier nog even over kunnen doorbomen, maar ik doe het toch maar niet. Voor één keer is het niet de luiheid die me tegenhoudt, maar de wetenschap dat het toch niet begrijpelijk(er) zal worden, hoeveel je er ook over nadenkt..


Mijn vertrouwen in de goedheid van de mens heeft een ferme knauw gekregen, maar ik blijf hoop koesteren voor de mensheid. Ik hoop alvast dat de Vlaming nu eindelijk zijn angst voor wat ‘vreemd’ is achterwege laat en durft tonen dat hij in sé een warme mens is die het beste voor heeft met zijn naaste. De witte roos symboliseert die hoop..

Responses

  1. Ik koester weinig hoop voor de Vlamingen als collectief. Ze zijn een van de meest xenofobe volkeren in Europa en geven niet toevallig ’t meeste steun aan een partij die racistisch tot op ’t bot is.

    Wat er in Antwerpen gebeurd is een extra smet op ons blazoen.

  2. Ik denk eerder dat het n algemeen fenomeen is..
    Neem nu Rusland: rascistische moorden zijn er bij wijze van spreken schering en inslag in de grote steden en de grootste oppositiepartij (Rodina) is extreem-rechts. En zijn er nog wel wat (oostblok)landen..

    En wat het Belang betreft: ik denk inderdaad dat er een paar gevaarlijke figuren id leiding zitten, maar ik weiger te geloven dat al hun stemmers rascisten zijn.. Maar goed, dat is een andere discussie die hier nt moet gevoerd worden, lijkt me.

  3. Dit was wat ik bedoelde toen ik zei dat het in Rusland nog een pak erger is.. (waarmee ik de gebeurtenis in A’pen allerminst wil minimaliseren)


Geef een reactie

Categorieën

