Gepost door: Pierre Vis | juni 19, 2006

It’s all ‘bout the money

Er is een nieuwe recordprijs betaald voor een schilderij. Het “Portret van Adèle Bloch-Bauer I” veranderde van eigenaar voor de luttele som van 107 miljoen euro (4, 312 miljard ouwe frankskes). Zekerheid over die prijs bestaat er niet, maar het zou alleszins meer gekost hebben dan het vorige record dat op naam stond van Picasso’s “Jongen met een pijp” (82,5 miljoen euroots). [VRTnieuws.net]


Ik moet toegeven dat ik het best wel een mooi ‘portret’ vind. Ik ben allesbehalve een kunstliefhebber, maar de kunst van Gustav Klimt kan ik wel pruimen. Twee jaar geleden heb ik overigens “De Kus“, één van zijn bekendste werken, live mogen aanschouwen in Wenen. Behoorlijk indrukwekkend..

Het punt dat ik echter wil maken is: “Waar zijn we in godsnaam mee bezig?” Het is een mooi schilderij en zo, maar is dat een reden om er bijna 4,5 miljard voor te dokken?! Ik kan me daar wel in opwinden. Ok, schoonheid is subjectief en voor sommige mensen is schoonheid onbetaalbaar, maar deze som vind ik ronduit degoutant. Met dit geld kon aan heel wat nuttiger behoeften voldaan worden.. Dezelfde exuberante bedragen zijn ook alom tegenwoordig in de sportwereld, en dat ergert me evenzeer. Ik stel me de vraag of we als maatschappij geen teken moeten geven dat dergelijke bedragen sociaal niet aanvaarbaar zijn. Ik weet niet of ik alleen sta met die opinie, maar wat mij betreft is het in ieder geval not done!

Responses

  1. Het bedrag is inderdaad helemaal buiten proportie. Maar als iemand dat er wil voor betalen… Je kan dat moeilijk verbieden natuurlijk. Zo’n schilderij wordt dan meestal als belegging gekocht zeker…

  2. Hm, als een belegging..
    Dan doe je er toch sowieso verlies aan? Ik kan me niet voorstellen dat iemand er nog meer voor zou willen betalen!

  3. wees gerust, ook ik vind dat een hoog bedrag, maar inderdaad als iemand dat wil betalen…
    We kunnen samen ten strijde trekken, maar zal waarschijnlijk niet superveel helpen (eerst moet de mentaliteit veranderen)
    Bovendien, een exclusieve fles wijn of iemand die schoenen van 300 euro koopt, zit voor mij in dezelfde categorie als die persoon met dat schilderij.
    PS: om uw links gevoel en anti kapitalistische ideeen te ondersteunen is er ne heel goede film: The Edukators (die fette jahre sind vorbei). Misschien ken je hem al en als je hem niet kent heb ik hem op cd rom.
    Dit is vrijblijvend en ik doe niet aan propaganda 🙂

  4. Oh, die film Edukators, draaiden ze zondag in de Vooruit. Ik wou gaan kijken, maar ’t was er niet van gekomen.


Geef een reactie

Categorieën

