Gepost door: Pierre Vis | juli 7, 2006

Werchter

Mijn eerste Werchter/festival; enkele indrukken..

Donderdag 29 juni

  • Deftones: In de verte bezig gehoord. Het is duidelijk niet mijn ‘genre’. Een hoop gebrul en dat moet het zowat zijn.
  • Manu Chao: Leuke achtergrondmuziek, al had ik misschien wel iets meer verwacht van deze mannen.
  • Red Hot Chili Peppers: Degelijk zonder meer! Zowel de oude als de nieuwe hits konden het publiek bekoren.
  • Black Eyed Peas: Verrassend goed! Ik was van plan om te gaan slapen, maar deze swingende band hield me nog wat aan de weide gekluisterd. Bijna al hun nummers zijn meezingers, maar ik was vooral onder de indruk van hun entertainend vermogen. Heel wat mensen vinden dat een dergelijke groep niet thuis hoort op Werchter; ik vond het de ideale afsluiter van dag 1 én één van de beste optredens van de 4daagse..

Vrijdag 30 juni

  • Editors: Kende ik enkel van ‘Blood’, maar speelden een goede set. Moet ik beslist eens beter leren kennen.
  • Clap Your Hands Say Yeah: Mijn compagnie werd aangetrokken door de ongewone groepsnaam. Muziek om lekker lui rond de Marquee te gaan zitten. Rauw stemgeluid – volgens mij was de zanger nog eens hees ook – dat me niet echt kon bekoren.
  • Live: Flarden van gehoord; leek me ok, al heb ik te weinig gezien/gehoord om een echt oordeel te kunnen vellen.
  • Anouk: Niet slecht, al vond ik haar soms iets te schreeuwerig. En oh ja, haar boezem had een niet te onderschatten entertainende waarde. En wat een spuuglelijke tattoo heb je daar?! Maar goed, het draait hem om de muziek nietwaar.. Die was dus ok.
  • Muse: Niet slecht, helemaal niet slecht! Mocht misschien wel als afsluiter geprogrammeerd zijn.
  • The Who: Stukje van gehoord en gezien. Voor de iets oudere generatie ongetwijfeld een sentimenteel weerzien, voor mij een redelijk nietszeggend optreden. Ik was beter naar het feesje van 2 Many DJ’s gaan kijken in plaats van backstage mijn vochtgehalte aan te vullen.

Zaterdag 1 juli

  • Arsenal: Zomerse muziek bij dergelijke broeierige temperaturen. Kon niet anders dan goed zijn! Dat was het ook, al had ik net als bij Manu Chao toch nét dat tikkeltje meer verwacht..
  • Arctic Monkeys: Wat mij betreft was het vooral wachten op die ene – zalige – hit. Het was dan ook veel te heet om te blijven kijken naar een paar jonge gasten met een brutale mond.
  • Absynthe Minded: Wilde ik absoluut eens zien, en wel omdat den Bert een Vichtenaar is (was). En ja, die gasten maken natuurlijk ook geweldig goede muziek.. De Marquee was de ideale locatie voor hen. Een pak beslotener en intiemer dan de main stage. Het is ook niet de groep waar je naartoe gaat voor de show die er rond gaat; neen, de muziek daar draait het hem om. En die was goed! Heel goed zelfs! Zowel de hits als de minder bekende nummers waren goed te pruimen. En het feit dat ze ‘Acquired Taste’ gespeeld hebben, was voor mij de kers op de taart..
  • Franz Ferdinand: Naar verluidt het beste optreden van deze editie. Ik kan enkel oordelen over wat ik gehoord heb vanonder mijn verkwikkende douche. En wat ik hoorde deed me inderdaad wensen dat ik mijn sanitaire stop beter getimed had. Moet ik beslist eens zien!
  • Placebo: Vond ik best ok. Niet super, maar ok..
  • dEUS: Den dezen stond behoorlijk dicht vooraan en heeft er na goed n halfuur de brui aan gegeven. Voor U mij digitaal kruisigt: ik vind die mannen hun muziek absoluut niet slecht, maar als groep vind ik ze overdreven bewierookt. “dEUS is God” als titel op de voorpagina is wat mij betreft enkel een uiting van het feit dat de auteur ooit Latijn heeft gestudeerd. Ik vond het begin dus niet echt overtuigend. Net toen ik de drukte wat ontlopen had (ik voelde me niet zo lekker), begonnen ze aan hun hits. Dat maakte hun optreden wat mij betreft toch nog goed. Goed, maar dan zonder overdreven superlatieven..

Zondag 2 juli

  • Nailpin: Weinig publieke belangstelling. Die gasten wilden echt wel, maar het publiek was moe en wat ‘gepakt van de warmte’. Konden wat mij betreft niet echt overtuigen, al moet ik er ook bij zeggen dat ik niet echt de moeite heb gedaan om me te laten overtuigen.
  • The Feeling: Vooral bekend van hun – voorlopig – enige hitje, maar hier gaan we nog van horen denk ik. Wat ik er van gehoord heb vond ik dus best wel te pruimen.
  • Eels: Vond ik eigenlijk niet goed. Ik was aan het werken, dus ik heb niet optimaal kunnen luisteren, en al helemaal niet kunnen kijken, maar de minimale indrukken die ik kreeg, waren dus niet goed.
  • Starsailor: Net als bij Eels weinig of niets van gezien, maar dezen konden mij wél bekoren. Licht verteerbaar, zelfs als je al te veel frieten of zelfgebakken frikandellen binnen hebt.
  • Robert Plant: Optreden dat me, hoewel ik het helemaal gehoord heb, volledig ontgaan is. Een oordeel vellen is dus niet van toepassing.
  • Hard-Fi: Hebben twee leuke singles, maar konden live toch niet echt overtuigen. Hun zangcapaciteiten waren bij momenten zelfs redelijk zwak.
  • Hooverphonic: Heb ik beluisterd ver weg van de drukte. Was zalig om horen en naar verluidt ook zalig om zien (Geike dan toch). Een groep die er staat.
  • Depeche Mode: Ik ben redelijk weg van hun jongste, rauwe ‘John the revelator’ en ook hun bekende hits kan ik appreciëren. Gesmaakt optreden dat ook visueel de moeite was.

De eindbalans dan maar..
Als eerste festival-ervaring kon dit best wel tellen. Ondanks mijn shifts (enkel vrijdag en zondag echt groepen ‘gemist’) heel veel kunnen zien en horen.
Ik ga daar ook niet flauw over doen: mocht ik moeten betalen, dan zal je mij niet zien op de weide.. Ik zou geen 200 euroots of meer willen neertellen voor de 4 dagen all-in (Een douche voor 2,5 euro; ben ik de enige die hierbij een spontane What the f*ck slaakt?!). Misschien ben ik geen écht festival-ganger – zou best kunnen – maar zoals het nu was (gratis ingang, camping en eten/drank), was het ideaal voor mij.

Noot: Uiteraard zijn al mijn ‘recensies’ subjectief, maar dat heb je nu eenmaal met muziek en andere kunsten. Je hoeft het absoluut niet met me eens te zijn, maar bespaar me aub de ‘kenners’-commentaren die me zeggen hoe weinig ik er wel van af weet..

Responses

  1. Dacht je soms aan mij toen je die noot plaatste? Zo ja, uitstekend geanticipeerd. 😀

  2. Hangt er van af of je jezelf beschouwd als n ‘kenner’?..
    Aangezien je er nt bij was, kan je natuurlijk wel moeilijk je licht laten schijnen :-p

    Nee, die noot is er gekomen omdat iemand in de comments bij Netsensei het nodig achtte om zich voor te doen als de kenner die zo nodig eens moest zeggen dat de persoon in kwestie er geen kaas van had gegeten..

  3. Allez Jeroen, zelfs al was die noot aan jou gericht, je zou je daar toch niet laten door afschrikken zeker?!

    dEUS, meh, Tom Barman, bweik. ‘k Heb het er nooit voor gehad en ‘k zal het er nooit voor hebben.

    Voor 250 euro heb ik trouwens een all in van 8 dagen naar Egypte gespot buiten het seizoen. Ik weet wat kiezen dan 😉

  4. Zoek je nog compagnie?! Met de 25o euroots die ik heb uitgespaard.. 😉 :-p

  5. Ewel, ik ben eigenlijk van plan om mijn reis te winnen. Hierzo. Ik heb daar wat pamperpoëzie ingediend 😉
    Als het duotisch is, zal ik uw kandidatuur serieus in overweging nemen!

  6. Ok Joke, you asked for it:

    dEUS blijft de beste Belgische rockband van de afgelopen 15 jaar. Wat had je hier voor dEUS? Euh: De Kreuners, Clouseau, als we in een heel goei bui zijn: The Scabs.

    Maar dEUS heeft samen met Evil Superstars de Belgische rockmuziek gelanceerd. Zonder hen wellicht geen bands als Mintzkov Luna of Absynthe Minded. Bovendien hebben ze enkele van de allerbeste Belgische songs ooit gemaakt(Hotellounge, For the Roses, Instant Street, … ).

    En nu ik toch op dreef ben: Eels en Robert Plant zijn monumenten. Monumenten, zeg ik u! 😉

  7. dEUS is ongetwijfeld één van de beste Blegische bands van de jaren negentig en het is goed mogelijk dat ze het pad geëffend hebben voor andere Belgische groepen (mmm, Absynthe Minded), maar het blijft allemaal heel subjectief. Voor de doorsnee Klara-luisteraar is het waarschijnlijk niet meer dan wat lawaai..

    Maar goed, die subjectiviteit maakt het net zo mooi. Mocht iedereen hetzelfde goed vinden..

  8. Nailpin signeerde enkele dagen geleden in Mediamarkt in Oostende. Na enkele minuten zaten de gasten werkloos voor zich uit te staren. Over enkele dagen is het de beurt aan Udo (iemand van de nieuwe idool-academy-lichting). Wedden dat de gillende en gibberende tienermeiden de ongeduldig zullen aanschuiven?

    De media bepaalt voor het gros van de bevolking wat goeie muziek is en wat niet. Jammer, maar wat kunnen we er aan doen?


Geef een reactie

Categorieën

