Gepost door: Pierre Vis | augustus 15, 2006

Koersk

Gisteren heb ik het eerste deel van een interessante reportage gezien in Ter Zake (Canvas). Het betrof de documentaire “Koursk, un sous-marin en euax troubles” die – wat mij betreft – toch wel een nieuw licht werpt op wat er juist gebeurd is met de Russische duikboot ‘Курск’, die zich op 12 augustus 2000 op de bodem van de Barentszee nestelde.


De makers van de documentaire menen over het bewijsmateriaal te beschikken als zouden de Amerikanen de Koersk gekelderd hebben, met “een zware diplomatieke crisis die de mensheid aan de rand van een derde wereldoorlog bracht” tot gevolg, aldus de mensen van Ter Zake. Dat kan tellen als statement..
Dat die theorie niet zomaar uit de lucht gegrepen is, mag blijken uit het bestaan van satelietfoto’s en verschillende getuigenissen van Russische, Britse en Noorse militairen. Ik begrijp voorlopig niet goed waarom de Russen daar geen ruchtbaarheid aan hebben willen geven (lees: in de doofpot hebben gestopt), maar de reden daarvoor kom ik vanavond misschien wel te weten in het tweede deel. 20u15 – Canvas.

Responses

  1. deel 1 niet gezien, wel deel 2, wel paar dingen gezien die ik niet gezien heb in een vorige documentaire van de koersk op canvas, dat gat v/d torpedo onder andere 🙂

  2. Dat gat lijkt me nochtans ”’niet onbelangrijk”’ 😉

  3. Werd dat gat er dan door de Amerikanen in geschoten?

  4. Dat is toch wat de maker vd documentaire wil aantonen ja..
    Er zijn mensen die het afdoen als een vergezochte hypothese, mr ik vind dat er toch genoeg bewijzen zijn die deze versie vd feiten geloofwaardig en aannemelijk maken..

  5. Wie anders zou zo’n mooi gaatje in die duikboot kunnen boren 😉

  6. Heb deel 1 ook gezien. De ene Amerikaanse duikboot zou te dicht bij de Koersk gevaren hebben en een gat in de romp gemaakt hebben. Waarop de Koersk de torpedodeuren opende en de andere Amerikaanse duikboot een torpedo afvuurde uit schrik en om de eerste te zijn…
    Hallucinant.
    Kwam de Amerikanen trouwens goed uit, want de Koersk ging een revolutionaire torpedo testen waartegen de Amerikanen geen verweer hebben.

  7. Deel 1 gemist maar met stijgende verbazing naar deel 2 zitten kijken … het torpedo-gat, de Russen die de bemanning letterlijk laat stikken … djeezes.

  8. Oh, ik moet blijkbaar dringend eens kijken. Ik heb beide delen opgenomen.


Geef een reactie

Categorieën

