Gepost door: Pierre Vis | augustus 22, 2006

Testament van een studententijd

Om 09:00 zal ik mijn laatste examen – ooit?! – afleggen. Het betreft een bijkomend opleidingsonderdeel dat los staat van mijn eigenlijke diploma. De motivatie was niet al te groot meer, en dat zou zich straks wel eens kunnen uiten in een ‘niet al te denderend’ examen. Economie is duidelijk mijn ding niet; ik mis het inzicht en ik kan het ook niet meer opbrengen om wat ik niet begrijp verder uit te pluizen. Ik heb het idee dat de laatste maanden er wat te veel aan waren. De motivatie is er niet meer en in gedachten vertoef ik eerder op de arbeidsmarkt dan in een overvolle aula. Niet dat het daar allemaal rozegeur en maneschijn zal zijn; neen, zo realistisch ben ik wel. Ik heb gewoon nood aan een nieuwe uitdaging; een nieuwe omgeving met nieuwe mensen. Een nieuwe fase in mijn leven. Klinkt waarschijnlijk nogal bombastisch, maar uit gesprekken met anderen maak ik op dat dit een herkenbaar fenomeen is. Een overgangsfase waar iedereen doorheen moet.
De overgang van het zorgeloze bestaan van een kotstudent naar het ‘echte’ leven dat ook bestaat uit verantwoordelijkheden en verplichtingen. Een kruispunt ook. Welke weg moet ik uitgaan? Waar wil ik naar toe? Wat wil ik bereiken en hoe? Veel plannen worden gesmeed, maar slechts weinigen houden langer dan een dag stand. Het is weer even zoeken, maar ik ben er van overtuigd dat alles wel op zijn pootjes terecht komt.

Het is mooi geweest; heel mooi zelfs! Ik weet nu al dat het eind september zal steken als Gent weer bruist onder impuls van een verse lading studenten. Het zal kriebelen, maar tegelijk zal er ook het besef zijn dat het tijd is voor iets anders. Verschillende mensen maanden me aan om nog een jaartje bij te studeren; er nog een verlengstuk aan te breien. Weet je, ik zou voor eeuwig en drie dagen het relatief zorgeloze leven van een student willen leiden, maar zou het dan nog allemaal even mooi en uniek zijn? Ik mis bovendien de motivatie en de studie-ijver om nog verder te studeren. Dan maar liever in schoonheid eindigen zonder ‘het beruchte jaar te veel’ aan te vatten.
De voorbije 5 jaar waren zonder meer de mooiste uit mijn leven. Eerder (oude weblog) heb ik me al eens in lovende – haast lyrische – bewoordingen uitgelaten over die wondermooie studententijd. “De schoonste tijd van je leven”. 10 jaar geleden klonk dat nog ongeloofwaardig in mijn oren. Studeren? Leuk? Ik dacht het niet! En zie, intussen zijn die zorgeloze jaren voorbij gevlogen. Ik zal ze koesteren, de gesprekken, de foto’s, de herinneringen…

Morgen ben ik naar alle waarschijnlijkheid student af, en veel tijd om daar bij stil te staan, zal er waarschijnlijk niet zijn. De eerste interessante vacature werd gespot, het CV is in de maak en de mentale voorbereiding op potentiële sollicitatiegesprekken is van start gegaan. Ik ben er klaar voor en met een haast kinderlijke nieuwsgierigheid wacht ik op wat er op mij zal afkomen. Spannend, toch?!

Responses

  1. Ik ben nog minstens een jaar van mijn afstuderen vanaf, maar toch vond ik dit een heel ontroerend stukje eigenlijk..

  2. Ik weet heel zeker dat ge ’t ferm zult missen. Ik ook. Ik heb ook ferm getwijfeld aan nog een extra jaartje. Veel succes met die werktoestanden en ge kunt zien dat ge nog regelmatig binnenspringt op allerlei vette feestjes hé!

  3. veel succes op je laatste examen en dan uw haar af en gaan werken (zo zeggen ze dat bij ons). Dat is waarschijnlijk een uitspraak uit de flower power.

  4. @ Peter: tuurlijk zal ik het missen en ik zal met veel plezier nog eens in Gent passeren..

    @ Pierre: Weg met de wilde haren 😉
    Dat is – letterlijk – al gebeurd eigenlijk; nu nog figuurlijk!

  5. Als werkmens kan ik u meedelen dat er weinig dagen voorbij gaan zonder dat ik het studentenleven mis. Maar ja, een mens kan niet eeuwig student blijven, he. Al ben ik dat toch stiekem een beetje aan het proberen. 😉

  6. OMD 😮

    Ik mag er niet aan denken…

  7. Wacht tot ge de eerste reacties op je sollicitatiebrieven krijgt!

  8. thou’lt be missed *snif*


Geef een reactie

Categorieën

