Gepost door: Pierre Vis | augustus 24, 2006

PdfCreator

Klinkt de volgende situatie U bekend in de oren? Je wil een Word-document – ik weet het Peter, het Open Source-alternatief is ongetwijfeld veel beter – online converteren naar een pdf.bestand, maar daarvoor moet je tegenwoordig vele uren geduld te hebben. Het moet echter snel gaan, en daar sta je dan..

Gisteren overkwam het mij. S’ochtends had ik het bewuste document opgeladen en tegen 17u stond het nog steeds in de wachtrij. Al goed dat dat probleem zich niet heeft gesteld toen ik mijn thesis moest converteren! Nu was het niet zo dringend, maar niemand wacht graag 19uur en meer.
Via Ruleant ontdekte ik echter PdfCreator (very much open source ;-)). Met deze software kan men heel snel en eenvoudig een Word-document converteren. Na het programma geïnstalleerd te hebben (50MB op jen arde ploate), druk je gewoon het document dat je wil converteren af, maar in plaats van de printer selecteer je de PdfCreator. In minder dan 5 minuten is het hele proces doorlopen. Naast de snelheid is er nog een belangrijk voordeel: je bent niet beperkt tot slechts 5 conversies zoals bij Adobe (gratis versie) wel het geval is. Nu het allemaal zo vlot gaat, denk ik wat vaker gebruik te zullen maken van het pdf-formaat. Word is handig om je eigen documenten te maken en af te drukken, maar vanaf het moment dat je het document gaat versturen naar anderen ben je niet meer zeker van een goede afloop. Het is genoeg dat de ontvanger een andere versie van Word heeft, en je bent gejost.

Responses

  1. Dat is geloof ik dezelfde virtuele PDFprinter als ze in INTEC gebruiken? Ik heb die destijds willen gebruiken om het verslag van ons VOP te PDF’en en wat duurde dat lang!

    http://www.primopdf.com/
    –> niet open-source, wél gratis en heel snel. Ik gebruik het al jaren zonder enige klachten.

  2. Ik heb dat hier ook thuis!

    Ik denk dat de unief overigens ook pdfcreator gebruikt hoor; alleszins toch bij ons in de Dunantlaan…

  3. @ Joke: idd! Ruleant wist me te zeggen dat dat op alle PC-knooppunten werd geïnstalleerd. Ik had er wel nog nooit van gehoord, maar kben er wel tevreden van..

    @ Jeroen: Wel, ik ben er voorlopig dus wel tevreden van, en als voorstander van Open Source verkies ik om dat programma verder te gebruiken. Ik zal jouw alternatief in gedachten houden voor als het toch eens misloopt 🙂

  4. Als je OpenOffice gebruikt heb je die functie al standaard zitten 😉


Geef een reactie

Categorieën

