Gepost door: Pierre Vis | september 14, 2006

9 politieke levens

Twee rijkswachters laten Dutroux ontsnappen. Gevolg: de ministers Vandelanotte (binnenlandse zaken) & De Clerck (justitie) nemen ontslag. Niet dat ze direct schuld hebben aan de ontsnapping, maar ze nemen hun ‘politieke verantwoordelijkheid’.

Laurette Onkelinx.
Jah, ik ben de tel kwijt vrees ik. Hoeveel keer is ze nu al in nauwe schoentjes gekomen? Hoxha, Erhdal, Dendermonde,.. en zo gaat het lijstje nog wat verder. Blijkbaar is ‘politieke verantwoordelijkheid’ niet meer aan de orde in onze nieuwe politieke cultuur?!

Ik kan me soms ergeren dat zo snel het ontslag van een minister wordt geëist of dat de betrokken minister zijn politieke verantwoordelijkheid moet nemen terwijl het gebeurde veroorzaakt werd door de laksheid van een ambtenaar. Alleen, er zijn grenzen aan het tolereerbare denk ik zo. Onkelinx lijkt me op zich wel een capabele politica, maar gezien de waslijst van wat er binnen justitie – een zorgenkind nota bene! – de laatste tijd al allemaal is fout gelopen, zou ze misschien toch beter de eer aan zichzelf houden.
*Dat laatste staat overigens volledig los van geslacht, politieke kleur of gemeenschap*

Responses

  1. Je bent de zaak van Stacy en Natalie nog vergeten. En die medeplichtige van de moord op Joe Van Holsbeeck die naar de voetbal mocht. En Murat Kaplan die zij zelf liet gaan maar die niet terugkwam. Zal ik nog doorgaan?


Geef een reactie

Categorieën

