Gepost door: Pierre Vis | oktober 24, 2006

Studenten zuipen (te?) zwaar

Dat studenten al eens graag een pintje drinken is genoegzaam bekend. Dat één pintje vaak wordt gevolgd door nog meer pintjes, lijkt me ook geen wereldschokkend nieuws.
Nieuw is misschien wel dat de Belgische studenten bij de wereldtop van drinkers behoren:

Belgische mannelijke universiteitsstudenten geven zich opvallend vaker over aan zuippartijen in vergelijking met hun leeftijdsgenoten in andere landen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek naar alcoholisme.

Hm, definieer ‘zuippartijen’

De onderzoekers catalogeren vijf (mannen) of vier (vrouwen) glazen alcohol na elkaar drinken als ‘zwaar drinken’ (ook wel binge drinking).

en ook wel

Binge drinking werd […] gedefinieerd als zes glazen drinken tijdens een gelegenheid. Ruim 55 procent van de mannen en 22 procent van de vrouwen doet dat maandelijks en 30 procent van de mannen en 7,4 procent van de vrouwen drinken wekelijks zes glazen tijdens een gelegenheid. [DM]

Zonder daarom te ontkennen dat er problemen zijn bij sommige jongeren wil ik bepaalde zaken toch wat relativeren.
Feit is dat studenten nu eenmaal over heel wat vrijheid en vrije tijd beschikken, en bijgevolg wordt er meer uitgegaan dan bij andere groepen het geval is. Ik denk ook wel dat dat een fenomeen van voorbijgaande aard is. Eenmaal student af, verdwijnt ook de vele vrije tijd, en wordt er minder (frequent) uitgegaan. Minder uitgaan betekent ook minder drinken, en als je dan al eens uitgaat dan is het vaak met de rem op, wetende dat je de volgende dag nog treffelijk op je werk moet verschijnen. Dat plichtsbesef is een stuk minder aanwezig bij de student die de volgende dag les heeft van een prof die “toch maar stukken uit de syllabus afleest”.
Ik merk ook bij mezelf dat nu ik het studentenleven in grote mate achter mij heb gelaten, weer wat afgevallen ben omdat ik minder drink. Terwijl er anders op fuiven, cantussen en café regelmatig pintjes werden gedronken, blijft het nu vaak bij één pintje en zeker niet frequent.

Drinken is in de eerste plaats een sociaal fenomeen. Je drinkt samen met je kameraden en daar is niks mis mee. Het wordt slechts problematisch wanneer men ook in zijn eentje zwaar blijft drinken, en wanneer men elke dag de noodzaak voelt om te drinken.
Overigens, wat dat ‘zwaar drinken’ betreft..
Als je op café zit van 22u tot 03u en je drinkt 5 pintjes (1/u), is dat dan zwaar drinken? Wat dan te zeggen van iemand die er maar 3 drinkt, maar wel in een halfuur tijd? Ik vrees denk trouwens dat ik ook wel iedere week (minstens) één avond kende waar er 5 pintjes werden gedronken. Een week met een cantus is sowieso al bingo! en anders was er nog de donderdagavond.

Ik trek wel de lijn tussen drinken om te drinken (en om zat te worden) en gewoon drinken omdat je je amuseert, omdat het gezellig is (wat misschien even gevaarlijk is?!). Sommigen hebben inderdaad problemen, en dan is het aan de omgeving om de persoon daar attent op te maken, en dan mag dergelijk gedrag zeker niet aangemoedigd of in de kaart gewerkt worden. In mijn studententijd ben ik zelden in situaties gekomen waar het drinken op zichzelf stond en bijgevolg als ‘binge drinking’ kan bestempeld worden. Zelfs op onze cantussen stond het je vrij om te drinken wat en hoeveel men wilde. Afin, tenzij je schachtentemmer was natuurlijk 😉

Conclusie: Er is een groot alcoholverbruik onder studenten, maar ik denk dat men dat binnen de juiste sociale context en de juiste proporties moet zien. Er bestaat zeker een problematische minderheid, maar ik zou zeker niet zeggen dat 30% van alle mannelijke stduenten een problematisch drinker is. Tis uiteraard slechts een aanvoelen, dus deel gerust uw mening hieromtrent in de comments…

Responses

  1. Wacht maar tot vrijdag 10 november 🙂

  2. Hmja..maar ik vond toch dat veel van de knappe gasten onder de studenten er na vier jaar en één diploma toch minder aantrekkelijk uitzagen met die bierbuik en al;-)

  3. Idd, ik kan er van meespreken (hoewel ik verzekerst nooit knap was, maar soit) en probeer nu dat buikje terug weg te krijgen 🙂

  4. Dat buikje wegkrijgen is één ding, maar die goesting om toch weer aan een toog te gaan zitten..daar hebben veel van mijn vrienden tot vandaag nog last van 😉

  5. Enerzijds ben ik dat buikje aan het wegwerken, maar nu ik me aan het thuisfront weer wat ah settelen ben (lees: Duchesses de Bourgogne achterover slaan), vrees ik toch dat dat buikje nog wel even blijft waar het is..


Geef een reactie

Categorieën

