Gepost door: Pierre Vis | november 5, 2006

Kernploeg

Uw nederige dienaar heeft zich het voorbije weekend laten inwijden in de ritus van de ‘kernploeg’. De kernploeg bestaat uit ‘die-hard-bouwkampers’ die ook buiten de zomerperiode hun steentje willen bijdragen aan de werking van Bouworde vzw.

Ok, ik ga misschien wat te snel.
Eerst & vooral: wie of wat is Bouworde? Wel, Bouworde wil …

  • jongeren (tot 30 jaar) vormen en bewust maken van de sociale realiteit.
  • jongeren de kans geven hun solidariteit te uiten door mee te werken aan daadwerkelijke verbeteringsprojecten: in Vlaanderen, elders in Europa en daarbuiten.
  • jongeren aanzetten om -in de volle zin van het woord- wereldburger te zijn door een uitwisseling van culturen, leefwijzen en denkbeelden.

Zo wil Bouworde meewerken aan (maatschappelijk) weerwerk tegen een cultuur van individualisme, tegen een prestatie- en sensatie- gerichte Bouworde vzwmaatschappij.Bouworde is op deze manier een jongerenorganisatie die met de hulp van vrijwilligers armoede en bestaansonzekerheid probeert te bestrijden door hulp te bieden op het vlak van huisvesting… (bron)

Een ganse boterham die kort & krachtig kan samengevat worden als geëngageerd & zinvol vormings- en vrijwilligerswerk.

De kernploeg bestaat uit jongeren die meestal reeds verschillende bouwkampen achter de rug hebben en daar herinneringen voor het leven hebben aan over gehouden (in positieve zin, uiteraard!). Voor een buitenstaander klinkt het ongetwijfeld allemaal wat pathetisch en onbegrijpelijk, maar als je al eens zelf de sfeer van een bouwkamp hebt mogen opsnuiven, weet je vast waar ik het over heb.
Afin, deze enthousiastelingen willen tijdens het jaar ook bijdragen aan de werking van Bouworde. Inzamelacties, vormingssessies, vertalingen, … en vooral: Bouworde bekend maken bij het doelpubliek van 18-30jarigen (voor de oudere enthousiastelingen bestaat er sinds kort een andere vzw, nl. Her&Der). Ik heb dan ook de intentie om hier regelmatig eens iets meer te vertellen over Bouworde en, wie weet, maak ik U wel warm om zich te engageren om zelf op bouwkamp te gaan.
Het voorbije weekend heb ik alvast mogen kennismaken met een leutige bende van laaiend enthousiaste mensen. Ik heb er zin in; zo veel moge duidelijk zijn!

Responses

  1. Nietje nergens tegengekomen? Zij is alvast ook uitermate enthousiast 😉

  2. Herender geeft een lege pagina bij mij…

  3. Nietje?!! Wie of wat is Nietje?
    Ik ben even niet mee, vrees ik..

    De link klopt en bij mij (Firefox) is de pagina alvast duidelijk te zien.

  4. negeer Peter maar, nietje doet niet mee
    Maar vermoedelijk ben je wel enkele andere campeni-gangers / pink painters tegengekomen 😉

  5. Potverdorie, nu werkt dat wel.

    Nu ja, daarnet deed Firefox ook even moeilijk…

  6. Oh, BTW, er staat een kemel van een fout op her&der: verreikende ervaring… 😉

  7. @ Nietje: Bart L. is in ieder geval een verstokt Roemenië-ganger; zou best kunnen dat hij al in Campeni was.

    @ Peter: blij dat de fout niet bij mij staat. De laatste tijd heb ik er erg van :s

  8. was er geen Aurelie of Joris bij?
    soit, veel succes & doe da goe !
    🙂

  9. Joris niet; Aurelie wel!

  10. uit verveling eens komen piepen en ik kan het weeral niet laten om mij te komen moeien. :-p

    bram was ook een campeniganger.

    en joris was twee jaar geleden vooral ook een grude-ganger.

  11. Hehe, leuk dat je in de kernploeg van de Bouworde zit… Bosnië was alvast heel erg leuk! Der zijn nog goeie organisaties daarvoor: http://www.viavzw.be, daar ben ik de vorige keer mee geweest, toen heb ik meegeholpen met opgravingen van burcht… Lijkt heel erg op bouworde, maar is internationaler en wordt gesponserd door de EU, staat los van dat ‘katholieke/godsdienstige oorsprong’ gedoe… Alvast veel plezier in de kernploeg toegewenst!

  12. Hanneke, nu weet ik toch niet of ik kan tolereren dat je hier een link plaatst naar de concurrentie hé 😉

    Laten we duidelijk wezen: Bouworde & Via hebben een ander aanbod en een andere manier van aanpakken. En wat die’katholieke/godsdienstige oorsprong’ betreft: Bouworde is idd opgericht door een pater, maar daar valt op heden niks meer van te merken (zelfs niet in de statuten). Niet dat je je verleden moet loochenen, maar je moet ook niet blind zijn voor de realiteit, en die is dat Bouworde op heden zonder meer pluralistisch en onafhankelijk is.

  13. @ Peter: Ik dacht dat je gelijk ahd wat betreft ‘verreikend’, maar volgens het groene beokje zou het toch kloppen: http://woordenlijst.org/zoek/?q=verrijkend&w=w

  14. Oh, en die typfouten zijn wel degelijk zo bedoeld *kuch*

  15. Hmhm, het was helemaal niet mijn bedoeling je te “beledingen” hoor! Maar ja, in Bosnië zat er toch wel een aardig religieus kantje aan hé, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het geen fantastische reis was! Ik wens je vooral veel plezier toe in de kernploeg!

  16. Ik voelde me ook niet beledigd hoor 🙂
    Kweet alleen dat ze bij Bouworde soms wel wat verveeld zitten met dat etiket; vandaar de verduidelijking..

    Wat Bosnië betreft: dat heeft alles te maken met de locale verantoordelijke en zijn persoonlijke … euhm adoratie 😉


Geef een reactie

Categorieën

