Gepost door: Pierre Vis | november 15, 2006

Terug naar school

Voila zie, mijn – voorlopig? – laatste werkdag zit er op. Morgen ga ik nieuwe horizonten verkennen..

Afin, nieuw is veel gezegd: ik keer feitelijk voor even terug naar de schoolbanken, al hoop ik wel dat de sfeer niet te secundair aandoet. Morgen begin ik namelijk de opleiding ‘verkoper/commercieel afgevaardigde’ die georganiseerd wordt door de VDAB. Ik weet niet echt of het mijn ding zal zijn, dus dat wordt even afwachten. Feit is wel dat het een bijkomende ervaring zal zijn, die een belangrijk pluspunt vormt op mijn cv. Althans, dat hoop ik toch!

Als ik nog even terugblik op mijn dagen als arbeider (dat klinkt indrukwekkender dan het is), dan zijn er toch wel enkele zaken die me zijn opgevallen of bijgebleven. Niet in het minst de soms kinderachtige benadering van de arbeiders door het bestuur van het bedrijf. Ik zal enkele voorbeelden geven die ongetwijfeld ook toepasbaar zijn in gelijk welke andere fabriek:
– Eten is verboden op de werkvloer, maar geen kat die daar achter kijkt. Toen de veiligheidcoördinatrice zag dat ik aan het eten was, meldde ze dit aan mijn chef zodat die op haar beurt mij kon wijzen op mijn ‘overtreding’. Hallooooo, je stond op 1 meter van mij; durfde je mij niet aanspreken of zo?! Ja, ik spreek Nederlands & neen, ik heb geen besmettelijke ziekte die overgedragen wordt door te spreken.
– Er speelt muziek op de werkvloer, maar enkel op bepaalde tijdstippen en nooit langer dan 45min. Dat zou de concentratie verstoren. Jah, bandwerk vergt enorme concentratie en je denkt liefst veel na bij de uitvoering van je werk.. Verstand op 0 en gáán is mijn advies!

Al bij al vond ik het een positieve en leerrijke ervaring. Ik werd aanvaard en mijn werk werd geapprecieerd door de (toffe!!) collega’s, en dat deed deugd. Mijn respect voor mensen die dergelijk werk dag in, dag uit voorgeschoteld krijgen, is enkel toegenomen. Ik besef nu meer dan ooit dat ik blij ben dat ik heb kunnen studeren, en dat ik hoogstwaarschijnlijk werk zal vinden in een functie die niet zo fysiek slopend is. Elke bediende zou eens verplicht een weekje als arbeider moeten werken. Het zou de verstandhouding enkel ten goede komen.

Responses

  1. Terug naar school, dat zie ik ook nog wel zitten. Volgend jaar een ma-na-ma journalistiek. Ik vrees wel dat jij eerder werk zal hebben dan ik, als ik u zo bezig hoor. Plannen in de commerciële sector, als verkoper of zo?

  2. Ik heb nauwelijks concrete plannen..
    Ik zou graag ‘iets’ doen met talen en liefst met zuidslavische talen (Servo-Kroatisch, Sloveens, ev Bulgaars), maar wat, daar heb ik zo niiet direct zicht op.

    Ik volg deze cursus/opleiding omdat ik tot nog toe al twee keer heb gesolliciteerd als commercieel bediende, dus misschien moet ik het in die richting gaan zoeken.

  3. “Er speelt muziek op de werkvloer”
    In Daikin heb je van die alarmmuziekjes: elke lijn heeft zijn eigen (irritantie, lang in het hoofd hangende) deuntje, en als er aan die lijn een probleem is, bvb stukken te kort of de supervisor moet verwittigd worden, dan spelen ze dat muziekje voortdurend af.
    Wees content dat je daar van bespaard bent gebleven.

    respect voor arbeiders en iedereen die in ploeg werkt !

  4. Daikin in Oostende? Een vriend van mij werkt daar in de vakantie als controleur voor buizen.

  5. idd, die Japanse kolonie in Oostende.
    Mijn zusje (was er trouwens ook vrijdag) werkt er vast, als arbeidster in het magazijn (dus zonder muziekjes ;)). Ze werkt er wel graag en is nu iets nieuws aan het leren (iets met de computer zelfs).
    Ik heb er deze zomer ook een maand in een debiel polootje rondgelopen en veel centjes verdiend 🙂

  6. Ja, er was me ook al ter ore gekomen dat daar geld te rapen valt..
    Wel beetje ver voor mij. Dan liever het spiegelpaleis 🙂

  7. Ik zeg het, Pieter: vanaf 1 december kan je terug meedingen naar een stageplaats bij de EU. Ze betalen niet vet, maar de kans dat je er daarna vast werk kunt vastkrijgen lijkt me enigzins groter. Jouw talenkennis kan alleen maar een bonus zijn. Echt geen zin?

  8. Als je toevallig zin zou hebben om nog verder te studeren, kan ik je misschien de Manama “Master in Toegepaste Informatica” (MTI) aanraden aka de vroegere Aanvullende Studie Informatica (ASI). Dat is een opleiding van één jaar die gegeven wordt aan onze faculteit, deels samen met de burgies computerwetenschappen, maar op een ander niveau qua examens en practica ed. Dat is voor mensen die tot dan niet echt veel met pc’s in aanraking kwamen en daarin leren wat een netwerk is, hoe dat opgebouwd is, wat DNS en HTTP en zo zijn, een webpagina maken, kantoorautomatisering, wat multimedia, wat programmeren,… Er zijn veel ex-blandijners die dat volgen. Matthias (netsensei.nl aka “den Ollander”) en WebsterMC hebben dat ook gevolgd. Misschien kom je me daar dan wel s tegen als assistent 😉

  9. En dat laatste zou dan een stimulans moeten zijn?! :-p

  10. werken in de quickstep-afdeling van Unilin is ook een avontuur, zo goed als mogelijk acht uur wakker blijven en ondertussen met uw verstand ergens anders zitten. De muziek was studio brussel, maar het lawaai van 8 frezen overstemd dat op zijn gemak. Het loon mocht er natuurlijk wel zijn.


Geef een reactie

Categorieën

