Gepost door: Pierre Vis | december 3, 2006

Manillen

Het is me al vaker opgevallen: Niet-westvloeten kunnen zelden manillen, en in het ergste geval weten ze niet eens dat het een kaartspel betreft. Wiki wist me trouwens te vertellen dat het spel voornamelijk (uitsluitend?!) in West-Vlaanderen & Frankrijk gespeeld wordt.

Het leuke aan dit spel is dat je het zowel met 2, 3, 4 als 6 personen kan spelen. Ik ben in mijn humaniora een periode zwaar verslaafd geweest aan het spel, en ook op kot werd het vaak gespeeld onder het eten. Ideaal voor iemand als ik die tijdens het eten nog een extra bezigheid nodig heeft: TV kijken, lezen, kaarten, … you name it!
En dan zeggen dat enkel vrouwen meerder dingen tegelijkertijd kunnen. Phuh!

[Thijs, als je dit leest: wie wint er nu Melanie & ik niet meer op kot zijn? ;)]

Responses

  1. Wie had je gedacht pieter … 😉
    de West-Vlamingen natuurlijk

    groeten vanuit de Sint-Juliaanstraat

    ciao

  2. ‘k Heb de Wiki proberen snappen maar begrijp er nog steeds niks van. Misschien die online versie eens proberen.

  3. Bollocks. Op het College “indertijd deed we niets anders.

    In Rijksvlaanderen hier beschouwen we manillen trouwens als het dammen onder de kaartspelen. Wie schaakt, die speelt wiezen 😉

  4. Wiezen is saai. Kleurwiezen, daar zit tenminste variatie in!

  5. Hey, ik kan ook manillen! En ik kom nochtans helemaal van de andere kant van het land.

  6. Je gaat toch niet beweren dat er dan meer variatie in manillen zit dan bij wiezen? Als geen van beide kaartpartners deftige kaarten heeft kun je het schudden, maar bij wiezen zijn het net de vele opties die je zelfs met rotslechte kaarten nog de mogelijkheid geven om de rest onderuit te halen.

    Oh ja, mocht je vorig jaar af en toe de kelder zijn gepasseerd op een vrijdagmiddag, zou je kunnen zien hebben dat ons VGK bureautje ingepalmd was door manillen-spelende Oost-Vlamingen 😉

  7. Dat heb ik niet gezegd; ik had het oevr wiezen en kleurwiezen. Altijd maar vr de vrouwen spelen bij Wiezen..


Geef een reactie

Categorieën

