Gepost door: Pierre Vis | januari 10, 2007

Vlaamse Kampioenschappen

Komend weekend gaan we nog eens voor een sportief weekend.
Ze (*kuch* coach *kuch*) hebben me namelijk zo zot gekregen om vrijdag en zondag aan te treden op de open Vlaamse Kampioenschappen. In het Wezenbergbad (50m – A’pen) nemen Vlaamse toppers het op tegen enkele absolute wereldtoppers (Pieter vd Hoogenband om maar de bekendste te noemen). Zelfs als zwemmen je niet echt interesseert, loont het dus toch de moeite om zondagmiddag af te stemmen op Sporza (TV) voor live-beelden en verslagen..

Het fijne aan deze wedstrijd is dat er gebruik gemaakt wordt van het piramidesysteem. Daardoor is het perfect mogelijk dat je naast een topper komt te liggen in de reeksen. Ik lig voor de 50m schoolslag (PDF: blz5, wedstrijd4, reeks 3, baan 3) bijvoorbeeld naast een Hollander die ‘best wel een aardige tijd zwemt’. Lees: ik ga zwaar moeten sleuren om die bij te houden!

Misschien moet ik toch kort even dat piramidesysteem uit de doeken doen.
Tijdens minder grootschalige zwemwedstrijden worden de zwemmers (los van leeftijd) geranschikt volgens inschrijftijd (in principe je besttijd): de snelste gaat in baan 4, dan baan 5, dan 3,6,2,7,1,8 (indien er maar 6 banen zijn, komt de snelste zwemmer in baan 3 terecht, en gaat het verder met baan 4,2,5,1,6). Serie 1 of A bevat de snelste tijden, en zo gaat het alsmaar hoger en trager. Men start wel met de traagste reeksen, en gaat zo alle reeksen af tot nummer 1 of letter A.

Het piramidesysteem doet het anders. De 24 snelste zwemmers (inschrijftijden) worden verdeeld over de snelste drie reeksen, maar op een andere manier: de snelste gaat in baan 4 van de A-reeks, de tweede snelste in dezelfde baan, maar in de B-reeks, en de 3e snelste wordt naar baan 4 van de C-reeks verwezen. Dan wordt er verder naar de buitenste banen toe gewerkt en dat telkens in dezelfde volgorde (A-B-C). Voor mijn 50 schoolslag heb ik baan 3 van de C-reeks toegewezen gekregen, wat betekent dat ik ingeschreven ben met de 9e tijd. De snelste 8 gaan naar de finale, dus ik weet wat me vrijdag rond 18u45 te doen staat..

Responses

  1. Live op Sporza? Cool! Dat hoor je ook niet vaak.

  2. Tis nu de derde editie die ze gaan coveren dacht ik..
    Mag wel ook. Tis niet de meest mediatieke sport, maar we beschikken terug over een jeugd om u tegen te zeggen. De Belgische jeugdrecords sneuvelen de laatste maanden bij bosjes.

  3. We zullen maar niet vertellen hoeveel de VZF (ja u hoort het goed!) moet betalen aan Sporza om uit te zenden…
    Voor andere sporten geeft men geld om te mogen coveren, wij moeten betalen en ik kan u verzekeren dat het hier niet om een klein bedrag gaat.

  4. En van waar haalt de VZF zijn geld? Van de schandalig hoge boetes..

  5. Goeie raad:

    Zwemmer zwem (zwem zwem zwem)
    Zwemmer zwem (zwem zwem zwem)
    Zwemmer zwem (zwem zwem)
    Oh oh oh oh zwemmer zwem…

  6. De website van Sporza weet ik niks van zwemkampioenschappen. Enkel een vermelding bij het uitzendschema: “15.00 u LIVE Vlaamse Zwemkampioenschappen”. ‘k Zal in ieder geval eens kijken. Welke kleur badmuts zet je op?

  7. Ik draag gn badmuts 🙂
    Trouwens, de kans dat ik een finale zwem is vrij klein, en dan bestaat de kans nog altijd dat ze die finale niet zouden uitzenden..
    Gisteren was ik 14 op de 50ss, te weten dat er minstens 8 buitenlanders voor mij waren (Hollanders, Zweden, IJslanders)

  8. Enoewast?

  9. Ik ben tevreden! Kort verslag volgt één dezer..

  10. Amai, noemt gij dat een kort verslag? 😉 Groot gelijk trouwens: ik heb gekeken en de meeste interviews waren betreurenswaardig. De cameravoering was daarentegen wel bijzonder mooi, met onderwatershots en al. Zo kon ik eindelijk nog eens mijn kennis opfrissen over de onderwater armtechniek bij rugslag.


Geef een reactie

Categorieën

