Gepost door: Pierre Vis | januari 14, 2007

Belgische sportjournalistiek

Voila zie, mijn eerste wedstrijd in 50m-bad sinds mijn ‘comeback’ zit er weer op. De tijden waren bevredigend: 0.32.20 op 50 schoolslag en 1.12.38 op 100 schoolslag. Twee nieuwe besttijden in groot bad, goed voor respectievelijk een 14e en 15e plaats. Niet slecht als je weet dat er telkens een stuk of 8 buitenlanders voor waren..

Over de wedstrijd en de organisatie trouwens niks dan goeds. Waar ik echter helemaal niet over te spreken ben, is de verslaggeving op TV. Ok, er was een ruime reportage op Sporza (toch wel twee uur zwemmen op n gans jaar, en dan moet er nog voor betaald worden opdat ze zouden willen langskomen), maar het commentaar en het niveau van bepaalde vragen waren toch bedroevend laag. Misschien was het voor de doorsnee kijker niet zichtbaar, maar voor mij was het overduidelijk dat onze sportjournalisten geen kaas hebben gegeten van het zwemmen. Ze volgen duidelijk niet wat er leeft, wie wie is, en hoe ze presteren.
Het is ook pijnlijk om te zien hoe ze telkens weer teruggrijpen naar de gouden generatie (Becue-Fredje-Maene). Werkelijk álle respect voor dat triumviraat, maar je kan de nieuwe lichtingen niet blijven opzadelen met die loodzware erfenis. Iedere keer opnieuw vergelijken… Het moet demotiverend zijn voor de vele jeugdige toppers die ons land op dit moment rijk is.

Wat ik ronduit schandalig vond, is dat er vanavond in het avondjournaal en sportweekend met geen woord gerept is over de fantastische dingen die er het voorbije weekend gebeurd zijn. Als u mij toestaat even aan te stippen wat u gemist hebt:

  • 5 nieuwe Belgische records, waarvan er 3 al 15 jaar op naam van Maene stonden (om maar te zeggen dat de nieuwe lichting werk maakt van een inhaalbeweging)
  • 3 limieten voor de Europese jeugdkampioenschappen
  • 5 limieten voor het Wereldkampioenschap
  • 10 nieuwe (scherpe) wedstrijdrecords
  • 1 beste jaar-prestatie (net geen nieuw wereldrecord!!) van Marleen Veldhuis
  • vele scherpe tijden van Van den Hoogenband, Veldhuis, Dekker, Nystrand en vele anderen

Vrijdag en zaterdag is er enkel bericht over de comeback van Maene, en hoeveel respect ik ook heb voor die mens, zijn gezwommen tijden waren niet om over naar huis te schrijven. Al het bovenstaande bleek echter niet genoeg om het nieuws, laat staan sportweekend te halen. Waar zijn ze daar in godsnaam mee bezig aan de Reyerslaan? Woorden als ‘incompetentie’ en ‘onwil’ schieten spontaan door mijn hoofd.
Afin, ik ging het kort proberen te houden en ik had me voorgenomen om me wat in te houden. Tis niet gelukt, maar ik ben wel blij dat het er uit is.

Voor degelijke journalistiek kan u nog steeds terecht op het bekende adres: www.swim.be

Responses

  1. Is hier iemand een beetje gefrustreerd?

    Incompetentie en onwil zou ik nu niet meteen gebruiken, maar het was maar al te duidelijk (en in mijn ogen bijgevolg grappig) dat de verslaggevers niet echt thuis waren in een zwembad. Op Maene en Hoogenband na hebben ze waarschijnlijk elke naam uit hun docu-map moeten voorlezen.

    En een woord van advies als je mensen warm wil maken om naar zwemmen op tv te kijken (ik geef toe dat het voor mij bij glimpen tussen het studeren/ mailen/ toertje wandelen/ taart eten door is gebleven) moet je niet zagen over slecht geïnformeerde journalisten maar zeggen wat voor een knappe jongen (snel lik da me zegg’n en tih noh just wok) Yoris Grandjean wel niet is en ge moogt dat zelfs met beeldmateriaal staven.

  2. Hehe, goeie zet, Bruce 🙂

    Anders moet je maar eens een babbelke doen met een sportjournalist hé. Wie weet…

  3. Gefrustreerd zou ik niet durven zeggen; serieus misnoegd zeker wel. Ik sta trouwens niet alleen met mijn kritiek: vanavond op training gemerkt dat niemand te spreken was over de manier waarop deze wedstrijd in beeld gebracht is. Ik ben zelfs nog meer dan gisteren overtuigd van de onwil van de sportredactie op één. Als je een verslag kan brengen van een wielerploeg op stage en een trainer in short (nieuwswaarde = nihil), dan moet een minuut topzwemmen zeker kunnen.

    Dus Bruce, ik zal blijven zagen tot er beterschap komt, maar ik zal ook van tijd tot tijd wat beeldmateriaal brengen. Je begrijpt hhopelijk wel dat foto’s van mooi getrainde zwemmers wel niet zo goed zijn voor mijn imago. Dat zal dus moeten gecompenseerd worden door foto’s van knappe zwemsters 🙂
    Overigens, die Griek die de 400 wissel zwaar domineerde was volgens mij nog een stuk knapper dan Grandjean… 😉

  4. hé, ik wil beeldmateriaal !

  5. Kan voor gezorgd worden ik ken yoris goed, kzal eens aan een fotootje proberen te raken 😉

  6. Ik ken hier iemand van aalst die ooit een poging heeft gedaan om zwemmen wat meer in de geschreven pers te krijgen. Hij is even free-lance-journalist geweest voor het Nieuwsblad maar is ook moeten stoppen om dat op de redactie er geen interesse was en ze zijn stukken naar believen verknipten.
    Er is nog werk vrees ik…


Geef een reactie

Categorieën

