Gepost door: Pierre Vis | januari 27, 2007

Ayayayayay

Tis nog vroeg op de avond en bovendien mag u van me aannemen dat ik nog compleet nuchter ben. Desondanks verkeer ik in een licht euforische bui. De reden daarvoor ligt bij het zien van een zeer fijne film uit mijn jong(st)e jaren. “The Gods must be crazy” ofte jeugdsentiment van de bovenste plank. Voor zij die de film nog niet gezien mochten hebben, schets ik even de verhaallijn:

Een bosjesman in de Kalahari staat op een dag oog in oog met de moderne en westerse beschaving in de vorm van een Coca Colaflesje. Hij neemt dit wonderlijk ding mee terug naar zijn stam en al gauw wordt het gebruikt voor verschillende doeleinden. Maar omdat het flesje ook conflicten tussen de mensen teweegbrengt, besluit de man het flesje terug te brengen naar de goden, want hij denkt dat het daarvandaan komt. Op zijn tocht maakt hij verschillende avonturen mee. [Moviemeter.nl]

Hoewel de film al 27 jaar oud is, heeft hij nog niks van zijn kracht verloren. Humor, actie, (actuele!) maatschappijkritiek en een vleugje romantiek: de film heeft het allemaal! Afin, niet dat ik als klein ventje veel boodschap had aan de maatschappijkritiek, maar reeds toen kon ik smakelijk lachen met de stoten van de stuntelige ‘strontverzamelaar’ en de fidele bosjesman.
Bon, als u na het lezen van deze post iets heeft van ‘get a life‘; het is u volledig gegund. Ik heb toch maar mooi twee uur genoten van deze prent..

Responses

  1. awel, als je mij zou kunnen vertellen hoe je aan desbetreffend beeldmateriaal bent geraakt mag je het vinden van een leven uitstellen tot je mij in de goede richting gewezen hebt, want ik vind/vond die film fantastisch

  2. Die was in de vooravond op Kanaal Twee te zien. Maar mocht ik ooit de DVD van TGMBC I& II in mijn bezit krijgen, dan laat ik zeker iets weten..

  3. Ook hier jeugdsentiment! Maatschappijkritiek was mij toen nog niet opgevallen, maar ik kan het me wel voorstellen.
    Van een tweede film kan ik mij vaag iets herinneren, maar aangezien dit maar een vage herinnering is veronderstel ik dat die niet zo onvergetelijk was als de eerste.

  4. Yup, jeugdsentiment. Ik herinner mij slechts vaag die film. Om eerlijk te zijn dacht ik altijd dat ik dat gedroomd had, maar het is dus echt een film! Yuy! 😀

  5. Wat ik me herinner van vroeger is dat het vervolg ook best nog grappig was.

  6. We hebben die ooit te zien gekregen op één van die verloren namiddagen op school na de examens en voor de vakantie. Sindsdien heb ik hem misschien al zes keer gezien, en ik vind hem altijd even goed. Het vervolg kan er niet aan tippen in mijn ogen…

  7. Ik moet helaas zeggen dat ik de race gemist heb … vrouwen tssss …

    😉

  8. […] de fans en de curieuzeneuzen: morgen om 18u40 toont Kanaal Twee “The Gods must be crazy II“. Inderdaad ja, dat is de […]


Geef een reactie

Categorieën

