Gepost door: Pierre Vis | februari 20, 2007

Drugs in de magnetron

Aan fysica had ik een broertje dood, maar de wekelijkse afspraak in de Laatste Show met Lieven Scheire, de man van de vernieuwende TV-formats en de druuuuuuugs, zal ik niet gauw missen.

Iets bevattelijk uitleggen en dat in een combinatie met een kwinkslag en een gulle lach; het is niet iedereen gegeven.  Deze fysicus slaagt daar echter wonderwel in. Met veel enthousiasme en een geavanceerd touch-screen weet de mens de werking van een atoombom of een microgolf begrijpelijk uit te leggen. Zélfs ik meen te begrijpen hoe één & ander in zijn werk gaat! Ik vraag me alleen af of hij echt zo’n geek is die allerlei techno-gadgets zit op te snorren op het www.

Conclusie: Zo slecht ik Gunther Lamoot vond; zo geslaagd vind ik het optreden van dit Neveneffect. Deze zelfverklaarde nerd heeft trouwens ook een educatief verantwoorde weblog. Ik ben er voorlopig nog niet aan uit of ik het wel zo ver wil drijven om dieper in te gaan op fysische verschijnselen. Ik moet tenslotte mijn waardigheid als linguïst wat behouden, en dat doe je niet door af te glijden naar de exacte wetenschappen..

Responses

  1. Ela, ela! Pas maar op voor de toegepaste wetenschappen hé! Of ge stond daar schoon te blinken zonder uwe microgolf.

    De atoombom, tja, dat is idd de schuld van de wetenschappers. Gelukkig maken de ingenieurs daar mooie kernenergie mee 🙂

  2. Frak zeg, noemen ze dat een weblog? 😀

    Ik wacht op de eerste aflevering waarin hij over iets praat wat ik nog niet wist. 😉

  3. Het ontstaan van de atoombom is niet de fout van de wetenschappers. Ze is het gevolg van het misbruiken van wetenschappelijke kennis bij oorlogvoering, Oppenheimer had nooit als een destructief monster te maken dat zo velen het leven zou kosten…
    Het is een mooi bewijs bewijs van het feit dat wetenschap niet waardevrij mag zijn of zoals Einstein het verwoordde:

    Concern for man himself and his fate
    must always form the chief interest of all technical endeavors…
    in order that the creations of our minds
    shall be a blessing and not a curse to mankind
    Never forget this in the midst
    of your diagrams and equations.

  4. Ja, da’s waar, eigenlijk is alle miserie in de wereld de schuld van het blandijnvolk…

  5. Voorwaar Peter, ik ben zwaar onder de indruk van je argumentatie 😉 :p

  6. Look who’s back on Planet UGent!

    Oorzaak: heirennu ipv hierennu 😉

    En maak eens een deftig fotootje voor daarop hé!

  7. @Peter: rofl! Zo zie je maar hé, als er geen linguïst in de buurt is, loopt het gegarandeerd fout 🙂

  8. Had ik je de configfile niet doorgestuurd destijds zonder dat je er een opmerking over had? 😛

  9. IC-taal is één vd weinige talen die ik niet spreek 😉

  10. Je eigen url (of een foutje daarin) zou je toch moeten herkennen he? 😛


Geef een reactie

Categorieën

