Gepost door: Pierre Vis | maart 14, 2007

90

Dag één van de snelheidsbeperking..

Blijkbaar is de regio Kortrijk ook 1 van de zones waar op de autosnelwegen een snelheidsbeperking geldt om de uitstoot van fijn stof te beperken. Niet dat er veel van te merken valt: nergens staan er borden langs de weg en digitale signalisatieborden boven de autosnelweg, daar hebben ze langs onze kanten nog nooit van gehoord. Wat er ook van zij, er werd deze ochtend wel degelijk trager gereden al zal de mist smog daar ook wel voor iets tussen gezeten hebben.

Rijd je trouwens milieuvriendelijker in een hogere versnelling (zonder daarom ook sneller te rijden)? Ik ga nogal snel naar de 4e versnelling als ik boven de 50km/u rijd omdat ik ergens eens gelezen heb dat je dan minder uitstoot, al heb ik er geen benul van of dat ook effectief zo is. Zijn er groene jongens in de zaal die dat kunnen bevestigen? En is in een hogere versnelling rijden niet schadelijk voor de auto? Enlighten me..

UPDEET: Blijkbaar zijn de borden intussen wel zichtbaar. (klik)

Responses

  1. Ik rij ook 50 km/u in vierde versnelling. Diesel: schakelen wanneer je boven de 2000 toeren per minuut komt; benzine bij 2500.
    Ge verbruikt alleszins minder bij een lager toerental, dus waarschijnlijk ook lagere uitstoot.

  2. […] was al een tijdje op zoek naar praktische tips om je rijgedrag wat bij te sturen, en via een artikel ben ik uiteindelijk op […]


Geef een reactie

Categorieën

