Gepost door: Pierre Vis | april 16, 2007

Muzikale gangbang

Jongens toch, er wordt wat af-verkracht op de radio tegenwoordig..

Zaterdag mocht ik – buiten mijn wil om – een groot deel van de dag ‘genieten’ van happy-joy-joy-radio, ook wel Q-music genoemd. Juist ja, dat station met de hoogst irritante jingles waar geen einde aan lijkt te komen.
Wat me daarbij opviel, was dat er hedentendage nog steeds en masse gerecycleerd wordt. Ik heb altijd gedacht gehoopt dat die vele muzikale verkrachtingen een soort fin-de-siècle verschijnsel waren. Een periode met afwezigheid van inspiratie en een absoluut gebrek aan schaamtegevoel.

Niets is minder waar.
De jaren ’80 blijven een geliefkoosd lustobject van serieverkrachters allerhande.
“Another day in Paradise” van Phil Collins, serieus van achteren genomen. Of “Golden brown” van The Stranglers; hoe crimineel moet je niet zijn om je daar aan te vergrijpen?
Ik zou nog wel even kunnen doorgaan met het opsommen van slachtoffers, maar ik ben zeker dat u zelf ook genoeg ergerlijke voorbeelden kent die u bij deze wilt delen. Voel u vrij om het lijstje verder aan te vullen..

Responses

  1. Die mislukte recyclage van eighties hits is spijtig genoeg al langer bezig. ’t Is een van de redenen waarom ik meer en meer naar m’n eigen smaak begin te luisteren. (Is dit nu eigen aan onze tijd of hoort het gewoon bij ouder worden?)

  2. Ik ben ook niet zo voor dat weinig originele hernemen van muziek (als ge da liedje wilt gebruiken: doe er dan ook echt iets mee)

    Maar die ouw mensen van tegenwoordig, ze kunnen nog een beetje zagen ze 😉

  3. Ik heb met afgrijzen moeten aanhoren dat er een of andere dance remix circuleert van Pink Floyd – Another Brick in the Wall (part II).

  4. @ Nietje: Respect zult gij hebben voor de ouderen van dag! (en kzal u nog s n memory stick vol goeie muziek bezorgen ;))

    @ Dragases: Idd, Erik Prydz tekende voor die remix. Pijnlijk, bijzonder pijnlijk..

  5. Ge mag hier gerust nog es zo’n usb-stick vol muziek komen droppen, ik heb daar geen probleem mee 🙂

  6. Ah, origineel zijn is zo relatief. Liedjes waarvan men denkt, dat is nieuw, bevatten vaak remixes van voorheen onbekende liedjes. Rip off is van alle tijden.

    Persoonlijk haat ik de verkrachtingen van vele rocksongs door de tienerbende Scala, maar anderen zeggen dat ik dat kunstig moet vinden.
    De gustibus et coloribus non disputandum zegt men dan.

    Soms moet men eens de bedenking maken of commerciële muziek nu zo slecht is. Het vermaakt de mensen, verzet de gedachten.

    Kijk ook eens naar eigen boezem, wie heeft nog nooit eens gedacht, hell yeah goede remix. Soms moet men blij zijn dat via deze remixen de ‘jeugd’ nog eens herinnerd wordt aan wat vroeger al gepresteerd werd.

    It’s time to relax and you know what that means: a glass of wine, your favorite easy chair and ofcourse, this compact disc playing on your home stereo.

  7. @ Fox: Oh, maar ik ga zeker niet beweren dat remixen, remakes, covers ed meer noodzakelijkerwijze slecht zijn. Soms zijn ze zelfs beter dan het origineel (ik denk bv aan “In deze stad” van Yevgueni wat ik veel beter vind dan “Liverpool” van Suzanne Vega, maar goed, de gustibus enz o..), maar soms zijn het ook draken van nummers. Tzijn vooral die laatste die me bij momenten serieus doen walgen.

    Maar kijk, als het jullie kan gerust stellen: ik ben nog geen ouwe, immer zagende VB-stemmer die niks kan verdragen 🙂
    Ik luister de liedjes meestal zelfs uit, onderwijl denkend dat ik dringend nog eens het origineel moet beluisteren.
    Kwestie van in ieder nadeel een voordeel te zien zeker..

  8. ‘She’s like the wind’ van Patrick Swayze is ook verkracht. Deze week die verschrikkelijke nieuwe beat-versie gehoord op de radio. ’t Zou goed op Q-Music kunnen geweest zijn…


Geef een reactie

Categorieën

