Gepost door: Pierre Vis | juni 9, 2007

Bolletje kleuren

Ik zal er toch een gedacht van moeten maken denk ik. En liever vanavond in mijn bed, dan morgen in het hokje met het rode potlood in aanslag. Ja, ik ben dus nog min of meer onbeslist. En zelfs als ik zou weten op welke lijst ik ga stemmen, dan nog stelt zich de vraag: lijststem of voorkeurstem(men)?

Ik was geen fan van paars. Ik zou het geen ideologische appreciatie noemen, maar eerder een perceptie van hoe er bestuurd werd. En já, de inhoud is belangrijker dan de perceptie, maar als paars afgerekend wordt op de perceptie, dan hebben ze dat mijn inziens aan hun eigen (‘ballonnetjes’) te danken. Ideetjes lanceren zonder dat eens door te praten met de coalitie partners; we hebben Verhofstadt meer dan eens brokken zien lijmen.
Noem me conservatief, maar ik heb het meer voor de grijze aanpak. Daarom geen non-communicatie zoals bij Dehaene, maar degelijk werk zonder al te veel poeha. De naam Van Mechelen komt spontaan bij me op. Niet toevallig een minister van de Vlaamse regering overigens.

Over de partij grenzen heen vond ik de Vlaamse regering goed werk leveren. Ik heb de voorbije weken op verschillende blogs nogal smalende opmerkingen gelezen over de term ‘goed bestuur’. Ondefinieerbaar, zoveel is zeker, maar naar mijn gevoel wel een goede omschrijving van de Vlaamse tripartite. Plaats daar tegenover de federale regering en het verschil in stijl en doeltreffendheid is navenant. Akkoord, de federale regering is een complex gegeven, maar los daarvan zetelden er gewoon een aantal (te veel?!) zwakke en incapabele figuren wiens incompetentie en/of gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef meer dan eens in de verf werden gezet. Onkelinx en Flahaut kregen telkens weer krediet; Reynders & Freya gingen ook zwaar in de fout. En dan zijn er nog Verwilghen, Laruelle & Dupont van wie veel mensen waarschijnlijk nooit geweten hebben dat het federale ministers waren. De show stelen hoeft niet, maar enige communicatie is niet te versmaden.

Wat dat gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef betreft, wil ik even de vergelijking maken met de ontsnapping van Dutroux. De meest geviseerde man van het land weet te ontsnappen door de laksheid van enkele rijkswachters. De ministers De Clerck (justitie) & Vandelanotte (BZ) nemen hun verantwoordelijkheid. Was dat nodig? Ik weet het niet, maar als ik dan zie hoe iemand als Onkelinx kan aanblijven terwijl zij (of toch haar departement) telkens weer uit de bocht gaat.. Politieke verantwoordelijkheid is duidelijk een rekbaar begrip waaraan iedereen een eigen interpretatie kan geven.

Bovenstaande analyse en de wetenschap dat ik niet stem op de politieke uitersten zouden de lijst CD&V/N-VA tot mijn persoonlijke favoriet kunnen maken. Maar, feit is dat ik bepaald niet onder de indruk was van de campagne van CD&V. Toen Leterme zijn brilletje ruilde voor de lenzen (of zijn het krasjes geweest?) en wat later bekend maakte dat hij de senaatslijst zou trekken, heeft hij het wat verkorven bij mij. Ik ben niet blind voor de politieke realiteit en de populariteit van Leterme die dient verzilverd te worden, maar ik had de man liever zien aanblijven als Vlaams minister-president. Een sterk en belangrijk signaal zou dat geweest zijn. Nu pleegt hij in mijn ogen woordbreuk en doet hij afbreuk aan de geloofwaardigheid van de politiek, in zoverre die nog bestaat.

Ik ben er dus nog niet helemaal aan uit wat het wordt. Groen vind ik wel van doen, maar Groen! stemmen, dat zeker niet. En van de lijst Dedecker wordt ik warm noch koud (of moet ik juist zeggen: warm én koud?!).
De nacht brengt hopelijk raad want morgen zal ik bij de eersten zijn die hun stem uitbrengen aangezien ik moet werken van 09u-17u30. U mag gerust uw politieke mening komen delen met mij binnen die tijdsspanne. Ik heb spreeku(u)r(en) in één van de reddersstoelen van het stedelijk zwembad te Waregem. Als dat geen dienstbetoon is..

Responses

  1. Tja, voor mij is de stem voor cd&v al uitgemaakte zaak, bepaalde functies maakten dat campagne voeren voor mij uit den boze was. Maar bon to the point, Van Mechelen als minister van ruimtelijke ordening ( de eerste ooit die dit twee ambstermijnen na elkaar doet en zo wat stabilieteit in de materie bezorgt), heeft dit redelijk goed gedaan, zeker als je weet dat de gemiddelde vlaming ruimtelijke ordening ervaart als een aantasting van zijn grondwettelijke rechten. Als minister op deze post overleven is weinigen nagegeven (oh ja, Stevaert was niet zo denderend). Jammere is dat de blauwe meestal niet zulke ministers leveren, maar in plaats van in team, zoals de rode duivels individualisten zijn. CD&V komt daarentegen komt als één stem meestal naar voren, ideeën pas lanceren na overleg en zonder soms de halve bevolking onnodig op stang te jagen? Ma bon, ik zal deze uitweiding dat volgens mij geen deftig besluit brengt maar stoppen en zeggen, kies voor jezelf en laat democratie zege vieren.

  2. Leterme heeft Lasik-chirurgie laten doen. Krasjes is iets van de vorige eeuw.

  3. Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat Paars slecht was, persoonlijk vind ik dat zowel SP.a als Open VLD goed werk hebben geleverd, oke het ging niet altijd over rozen, maar dat zal altijd zo zijn welke partijen ook samen regeren. Ik walg trouwens van de populistische manier van campagne voeren door CD&V, blijven hameren op Dendermonde, campagne voeren zonder eigenlijk echt iets te vertellen, je moet het maar kunnen…

  4. Je hebt zeker gelijk dat het in de Vlaamse regering ook VLD en SP.a zijn die goed werk leveren: respect voor Van Mechelen, Moerman, Van Brampt,…

    In de federale zijn er volgens mij ook slechts twee sterkhouders geweest: De Gucht en Dewael. Misschien ook nog Tuybens.

    Maar toch: als regeringsleider ben je het gezicht van je regering. Als coalitiepartners het te bont maken, moet je hen op hun verantwoordelijkheden wijzen en desnoods je regering heel streng maar degelijk leiden. En dat is helaas niet gebeurd, en daar acht ik Leterme (ondanks zijn zwakke en misschien ook ietwat arrogante campagne) veel beter toe in staat dan Verhofstadt. Verder ben ik ook geen CD&V-er, maar acht ik vooral de N-VA nodig daar.

  5. Domien, zoals je kon lezen was ik zelf ook allerminst enthousiast over de campagne van CD&V. Anderzijds, Paars II heeft het de oppositie niet echt moeilijk gemaakt; er IS geblunderd, en meer dan eens, en op departementen (zoals justitie) waar de kiezer op zijn gevoeligst is.

    Ik begrijp je kritiek op de campagne v CD&V, maar ik denk niet dat dit per definitie iets is wat hen kenmerkt. Ik herinner me bv een afbeelding (van Bart Tommelein of zo?) met een doodskist of iets dergelijks met als bijhorende tekst iets in de trand van ‘als het aan CD&V had gelegen, dan zaten er nu Belgische militairen in Irak’.

    Kwil maar zeggen, oppositie in tijden van verkiezingen zal zelden een schoonheidsprijs verdienen.


Geef een reactie

Categorieën

