Gepost door: Pierre Vis | juni 21, 2007

97.207

Ofte het aantal slachtoffers van de burgeroorlog in Bosnië-Herzegovina.

Pats boem en hop: de wetenschappers hebben een cijfer geplakt op het aantal slachtoffers.
Behoorlijk griezelig vind ik dat.
Ergens begrijp ik wel dat dit relevant is, al was het maar om dit conflict historisch te kunnen plaatsen en het het nodige ‘gewicht’ toe te kennen.

Maar toch..
Lees even mee:

Tot op heden waren er alleen ruwe schattingen van het aantal slachtoffers, die uiteenliepen van 25.000 tot driehonderdduizend doden. Algemeen werd aangenomen dat het aantal zo rond de tweehonderdduizend moest liggen. Volgens het onderzoek, de eerste wetenschappelijke studie naar de omvang van het aantal slachtoffers, bedraagt het werkelijke aantal doden echter ongeveer 97.000. [DM]

Ben ik de enige die slechts leest in plaats van echter ongeveer?

Responses

  1. Nummers zijn prachtig voer voor statistici maar het menselijk leed zal men nooit kunnen meten.

  2. Het gezegde is:
    1 dode is een drama
    10 doden is een ramp
    100 doden is een tragedie

    100.000 doden is een statistiek.

    Sad but true

  3. Het gezegde kende ik nog niet, maar het is wel treffend.
    Moet ik beslist onthouden..

  4. Stalin mijn jongen, hoe kun je dat nu niet kennen :p


Geef een reactie

Categorieën

