Gepost door: Pierre Vis | juli 7, 2007

Den Tour

Misschien komt u net terug van enkele jaren op uw post in de missies en valt u daarom volledig uit de lucht als ik u zeg dat den Tour komende week Oost- en West-Vlaanderen aandoet. Méér zelfs: er is de aankomst in Gent waar de beste sprinters zich met elkaar zullen kunnen meten en er is het vertrek in Waregem waar de opgeblonken rennersbenen menig vrouwenhart een tikje sneller zullen doen slaan.
In het andere geval moet je al aardig je best doen om de hele heisa te ontlopen.

In de context van de Tour wordt er vaak gewag gemaakt van het ‘circus’ dat dit sportevenement is. Dan hebben we het niet over de sportieve en extra-sportieve gebeurtenissen, maar over de indrukwekkende publiciteitskaravaan die de renners overal voorafgaat en het tourdorp waar een gezellige (?!) drukte heerst. Jaja, als de Tour ergens passeert, dan zal je het geweten hebben.

Komende dinsdag zal ik met veel plezier naar het werk trekken. Mooi op tijd, want na 08u30 geraak ik niet meer van onze oprit. Van dan af is het immers ten strengste verboden om met de auto of met de fiets (!!) het parcours te betreden. Op de 10e juli zal Vichte dus netjes in twee stukken opgedeeld zijn. De brandweer zal er voor zorgen dat er een soort vooruitgeschoven post is met materiaal aan de andere kant van het parcours. Het zou maar eens moeten fikken aan de ‘overkant’ van het parcours; brute pech zeg!
Ja, de Tour passeert aan mijn deur. De start is zelfs op enkele kilometers van mijn deur. Het valt echter te betwijfelen of ik zou gaan kijken mocht ik een dag vrijaf gehad hebben. Ik zou al vroeg uit de veren moeten om vóór 08u00 met de fiets in Waregem te zijn. De auto is al helemaal geen optie aangezien je Waregem de ganse dag in noch uit raakt met je vierwieler (afrit 5 op de E17 is trouwens afgesloten). Ik zou al eerst (vóór 08u30) naar Deerlijk moeten rijden om daar op de parking van Gaverzicht de shuttlebus naar Waregem te nemen. Als u weet dat de overkant van onze straat grondgebied Waregem is, dan kan u wel bedenken dat dit bepaald een omweg is. Het zou me niks verwonderen mocht ik er zelfs met de trein nog sneller kunnen geraken.
U merkt het, er wordt niks aan het toeval overgelaten om de renners een vrije doorgang te garanderen! Alles is werkelijk tot in de puntjes geregeld zodat er ook maar niks fout kan gaan.

Nu vroeg ik me net af: ASO, is dat ook niet de organisator van Parijs-Roubaix?
Er staat me precies een incidentje met een trein voor de geest..

Responses

  1. Laat ik even uw geheugen opfrissen. 🙂

  2. Het parcours zal de eerste kilometers geen spoorweg zien. In Vichte worden 30-40.000 toeschouwers verwacht (overdreven in mijn ogen maar bon), de nmbs legt 6 extra treinen naar Vichte in. Meeste Vichtenaren zullen de ronde bekijken in eigen dorp en genieten van het Franse dorpsplein die op Vichteplaats wordt nagemaakt. Picon, Ricard, jeux de boules, alles zal er zijn. Enige domper op de feestvreugde zal waarschijnlijk de regen zijn.
    Begrijpe wie begrijpe kan, de werknemers van de lokale supermarkten worden op hun post verwacht. Hoe ze er geraken, their problem. Ma bon, we leiden de 11de juli met een feeststemming in.

  3. @ Fox: ik wilde eigenlijk vooral het contrast maken tussen ASO dat nog gn trein kan stoppen in de finale van Parijs-Roubaix, en de overdreven maatregelen – mijn inziens – die genomen worden om nu alles vlot te laten verlopen.

    Net nog gehoord dat sommige zijstraten al om 06u30 worden afgezet; te weten dat de publiciteitskaravaan om 10u op gang komt..

    Trouwens, 30.000 toeschouwers? Laat me niet lachen; toen de Tour in Anzegem passeerde stond er mss 100 man te kijken en dan nog op een redelijk groot kruispunt.

    Overigens, geheel ter zijde: Picon & Ricard?! Ieeeeeeeeeeeuw.
    Hadden ze nu nog Bordeaux geserveerd 😉

  4. Ja, kzei dan ook dat het wat overdreven was, maar de parking voorzien in Vichte zelf is ook immens.
    Trouwens, de macht van de ASO is verregaand,eenmaal afgesloten heeft de Belgische politie geen zeggenschap over het parcours, maar de Franse Gendarmerie wel. Ma bon, treinen tegenhouden is idd nog een trap te ver voor hen.


Geef een reactie

Categorieën

