Gepost door: Pierre Vis | november 4, 2007

Bedenkingen

Na de advertentiecampagne, nu de optocht.

Ik heb er niks op tegen dat de Belgicisten zich roeren; dat is hun goed recht.
Alleen vind ik het nogal flagrant dat de initiatiefneemster van dit alles, ene Marie-Claire Houard, blijkbaar zelf geen of weinig Nederlands lijkt te kennen.

Ik begrijp niet goed hoe je zo kan ijveren voor het behoud van een bepaalde constructie, terwijl je niet eens de taal spreekt van de andere gemeenschap. Wat betekent België dan wel juist voor haar vraag ik me af? Ik zou durven denken dat het samengaan van beide gemeenschappen berust op een wederzijds respect, dat zich wat mij betreft in de eerste plaats moet uiten in het beheersen van de beide landstalen (dan laten we de Duitstalige gemeenschap nog even buiten beschouwing).
De kennis van het Frans – en andere vreemde talen bij uitbreiding – is ook in Vlaanderen aan het afzwakken, en dat is geen goede zaak. Onze talenkennis is een historische rijkdom die we nu stukje bij beetje lijken prijs te geven.

Aan mij persoonlijk zijn geen ‘België-barst’-scenario’s besteed; ik heb het eerder voor een rationeel evolueren naar meer zelfstandigheid die uiteindelijk kan/moet uitmonden in autonomie binnen het groter Europees geheel. Tot het zover is, vind ik het heel belangrijk dat onze schoolgaande jeugd Frans (en in minder mate Duits) leert en beheerst.Taal is wat mij betreft een essentieel gegeven om te kunnen samenleven (en integreren).
Mijn persoonlijke indruk is dat de Walen meer en meer een inspanning doen om Nederlands te leren, maar daar tegenover staat dat heel wat Franstaligen in de Brusselse rand zelfs niet lijken te beseffen waarom ze ook maar Nederlands zouden moeten leren. Zou het juist daarom zijn dat mevrouw Houard geopteerd heeft voor een Engelstalige slogan?

Responses

  1. Surf eens naar depetitie.be

    Enkel in het Frans, dus ook niet zo bevorderlijk voor de eenheid me dunkt.

    Eens op de echte petitie geklikt, wel de drie landstalen, ma bon. Het hele zaakje lijkt me zwaar overroepen.

  2. Het is vreemd dat iedereen zich zo stoort aan die hele taalkwestie, ik stoor me precies helemaal niet aan dat soort dingen. Als een winkelier frans tegen me praat zal ik ook frans terugspreken, ik pas me aan en heb er geen problemen mee dat te doen, meestal zullen franstaligen wanneer ze horen dat je zelf niet franstalig bent ook proberen wat nederlands uit hun botten te slaan (ook al is het soms erbarmelijk slecht), ze hebben goede wil maar hebben het gewoon niet goed genoeg geleerd op school en dat probleem moet aangepakt worden. Als kinderen in Wallonië beter en meer nederlands leren op school zal dit probleem uiteindelijk zichzelf oplossen…

  3. Dat is idd een goede opmerking wat het onderwijs betreft.
    Als ik het goed heb zijn de jongeren in Wallonië zelfs niet verplicht om Nederlands te leren; ik dacht dat ze de keuze hebben tss Engels & Nederlands. Misschien moeten ze maar de beide talen aanleren ipv de keuze te laten?!

  4. Inderdaad Pierre, gewoon het nederlands verplichten zoals het frans hier en binnen hier en enkele jaren zal het probleem verdwijnen me dunkt. Moesten die politici dat nu een inzien, mss moet ik maar een politieke carriere overwegen 😉

  5. Mensen die me kennen weten dat ik niet moeilijk doe om Frans te spreken. In Wallonië is er echter keuze tussen Nederlands, Duits, Engels en soms zelfs Spaans als tweede taal. De logica hierachter is ver te zoeken. Nederlands verplichten zal niet alles oplossen, maar zal wel de meeste een basis aanleren.
    Mensen kijken teveel het probleem vanuit de mening dat iedereen goed geschoold is. Veel laaggeschoolden kennen beide landstalen niet voldoende. Dit is dan ook vaak de grootste drempel voor Walen om in Vlaanderen te werken. De bereidheid van winkeliers om Nederlands te spreken zal je enkel in de toeristisch drukker bezochte regio’s tegenkomen. Wat verder zal men u raar aankijken en in de rand kan u voor lelijke verrassingen komen te staan.
    Soms moet men eens de vraag stellen, welke taal spreek ik in Brussel? Daar spreek ik enkel Nederlands behalve als ik merk dat hij echt de taal niet kent. Personeel van NMBS, MIVB enz. in de stad moeten beide landstalen kennen in de loketten.


Geef een reactie

Categorieën

