Gepost door: Pierre Vis | december 17, 2007

4 Minuten

Het is alweer een weekje geleden dat ik in de knusse zeteltjes van de Budascoop plaats nam.
Dit maal stond een veel geprezen en bekroonde film op het menu.

Voor wie het nog niet in de mot mocht hebben: de Duitse cinema is heiss dezer dagen!
Ik kan me nochtans voorstellen dat het niet onmiddellijk de films zijn die het mainstream publiek bereiken. Eerlijk = eerlijk: zonder mijn Germanistische ega zouden er ook al enkele pareltjes aan mij voorbijgegaan zijn. Ditmaal was het echter geen gemakkelijke film en ik weet nog steeds niet hoe en waar hem te plaatsen.

Frau Krüger is een pianolerares waar u en ik met graagte van zouden weghollen. Afstandelijk, bazig, behoorlijk vol van zichzelf en vooral heel erg verbitterd. De ideale persoon om in dienst te hebben in een vrouwengevangenis.
Haar lessen zijn als parels voor de zwijnen tot op een dag Jenny wordt binnen gebracht. Een dame met pit en een hoop opgekropte agressie in zich. En och ja, dit katje blijkt ook nog verdomd goed piano te kunnen spelen, zij het dan bij voorkeur ‘inferieure neger-muziek’. Tussen de beide dames ontspint zich een haat-liefde relatie met onderweg de nodige uitbarstingen. Het potje – pun intended – kookt geregeld over bij Jenny en de lerares blijkt ook niet meteen het meest empatische mens te zijn. Ondanks de tegenstellingen groeien de beiden gaandeweg naar elkaar toe, hoewel de clichés (genre ‘leraar bezweert rebelse tieners’) grotendeels geschuwd worden. Enfin, behalve het einde dan, maar goed, dat gaan we hier uiteraard niet uit de doeken doen.

Persoonlijk vond ik de film niet slecht, maar ik kon me maar moeilijk vinden in de lof van de andere kijkers in de zaal. Een degelijke film, dat wel, maar een film die mij kon beroeren noch bekoren. Misschien omdat het een nogal vrouwelijke film is? Of zie ik dat verkeerd?

Geef een reactie

Categorieën

