Gepost door: Pierre Vis | januari 16, 2008

Persepolis

Nog geen maand ver in 2008 en ik durf nu al stellen dat ik gisteren één van dé beste films van het jaar gezien heb.

Persepolis is een geanimeerde film – tekenfilm klonk me net iets té veel Tom & Jerry – die het verhaal vertelt van een Iraans meisje, Marjane genaamd. De levenslust van de jongedame in kwestie wordt nogal brutaal geschonden wanneer het regime van de Sjah plaats moet ruimen voor de Islamitische revolutie. Het politieke klimaat verandert het sociaal leven grondig, en allerminste ten goede: basketsloefkes, make-up en alcool worden vervangen door een hoofddoek en de relatieve vrijheid van leven wordt beknot door opgedrongen puriteinse wetten.

Persepolis

De Iraanse revolutie is nu niet meteen een tijdperk om een fijne romantische komedie in te situeren. En toch kon er in de zaal meermaals een gulle glimlach van af. Net als in pakweg ‘La vita é bella’ wordt een serieus thema op een toegankelijke manier benaderd. Met een kwinkslag kan je je boodschap ook veel harder doen aankomen, lijkt mij. De keuze voor een animatiefilm als medium bleek ook zeer geslaagd: het maakt het geheel toegankelijk, speels en wat stout, maar tegelijk wordt de aandacht ook niet afgeleid door overdreven special-effects. Waarmee ik zeker geen afbreuk wil doen aan het visuele; alles was zéér verzorgd (een understatement, aldus mijn wederhelft).

Wat mij betreft een film die er op verschillende vlakken -in positieve zin – uitspringt. Alleen al om die reden krijgt deze prent van mij een wel verdiende 9. Marjane Satrapi bewijst dat autobiografische films onderhoudend en kritisch kunnen zijn, zonder te verdwalen in het moeras van pathos & ethos.

Responses

  1. De film is een verfilming van de strips. De vier strips van Marjane Satrapi staan al een jaar of twee te blinken in mijn boekenkast. De film heb ik jammer genoeg nog niet gezien.

  2. Wanneer ik zo de trailer bekijk lijkt het me wel een originele animatie. Zwart-wit. Een ongebruikelijk verhaal. En ook erg on-Disney, wat ik alleen maar kan aanmoedigen. Het moet niet altijd een zeemzoeterig verhaal zijn waar alleen ‘knappe’ mensen een hoofdrol krijgen. Zo’n Gouden Palm moet je natuurlijk ook verdienen.

  3. Bedankt voor de tip! Ik ga die ook eens in huis proberen halen…


Geef een reactie

Categorieën

