Gepost door: Pierre Vis | februari 17, 2008

Lectuur

Het lijkt opnieuw goed te gaan komen met mijn leeslust.

Mijn appetijt voor boeken verloor ik nochtans in de loop van de humaniora. De honger om te lezen werd bezworen door vervelende opdrachtjes en besprekingen allerhande. Waarom per sé een boek willen ontrafelen en dingen gaan zoeken die er misschien nooit geweest zijn? Is dat niet juist de magie van een boek, dat iedereen er zijn eigen invulling en interpretatie aan kan/mag geven? Ik vraag me overigens nog steeds af of verplichte lectuur en de bijhorende taken jongeren daadwerkelijk aanzetten om een boek ter hand te nemen.
Maar goed, sinds kort heb ik de microbe alvast terug te pakken en ik lees nagenoeg elke avond een stukje in één of meer boeken. De tijd dat ik 2 Rode Ridders (neen, niet de strips) verslond op één dag tijd hoeft niet terug te keren; zolang ik maar opnieuw plezier beleef aan het lezen en niet elk hoofstuk notities hoef te nemen voor later gebruik in werkjes of examens.

Momenteel ligt “Vaders en zonen” (Toergenjev) onder mijn kussen en “De zaak Alzheimer” (Geeraerts) op mijn nachtkastje. Vraag me niet waarom, maar het gebeurt wel vaker dat ik 2 boeken terzelfdertijd aan het lezen ben. Heel af en toe verslind ik nog eens een boek zoals in the good old days. Vorige week heb ik bijvoorbeeld “De stille pijn van Luca” (K. Dieltiens) in nagenoeg één avond uitgelezen. Een mooi boek, geschreven vanuit een niet-alledaags perspectief.
Het was al weer even – veel te lang? – geleden dat de slaap moest wachten op de ontknoping van een boek.

Boektips zijn overigens altijd welkom..

Responses

  1. Bij mij komen en gaan de leesvlagen. Soms lees ik een boek uit in enkele dagen en andere keren doe ik weken over een boek. Dat laatste kan bijhoorlijk vervelend zijn. Soms is het dagen geleden dat ik een boek nog vastgepakt heb en dan moet ik vaak weer terugbladeren om helemaal te kunnen volgen.

  2. Vroeger kon ik ook aan geen boek beginnen op ik moest het uitlezen. Desnoods tot een stuk in de nacht. Nu ben ik blij als ik voor het slapengaan een bladzijde of 20 kan lezen.
    Ook ik durf wel eens een boek of twee door elkaar lezen. Ook ik moet dan eens een paar blzn terugbladeren. Als je er maar 15 gelezen hebt. Meer een processie van Echternach!

  3. Herr Fish
    Aangespoord door je tekstje ben ik voor mijn boekenrek gaan staan en heb mijn ogen al dwalend een top-5 laten opstellen om je bij een volgende passage mee te geven. Het is een allerleitje en misschien heb je er ook wel al één en ander van gelezen. Maar dan zoek ik wel een waardige vervanger.
    – George Orwell, Animal farm: een beetje grappig en een beetje grimmig en ook wel heel erg herkenbaar voor iemand die Ruslands geschiedenis nog heeft bestudeerd.
    – Khaled Hosseini, De vliegeraar: kwestie van modern te doen, want momenteel is dit heel erg hip en hypig. En ook nog goed te pruimen natuurlijk!
    – J. D. Salinger, The catcher in the rye: ontroerend grappig, aandoenlijk cynisch, mij ooit aangeraden door Sasha. Er zit bijgevolg wel wat Love in. 🙂
    – Rudi Hermans, Thuiskomen: het boek met de marginaalst lelijke voorkaft in mijn bezit. Maar eens je je voorbij de voorkaft hebt gewerkt, komt alles wel goed. En het is tenslotte het innerlijk dat telt, niwaar.
    – D´aveteuren van Kuifstje, Et doenker ejland: omdat je die sowieso nog wel eens wilde lezen. 🙂
    Voila, tot zo ver de selectie van A1. Zeker de eerste vier zou ik trouwens iedereen wel aanraden!

  4. neem gewoon je laptop mee en lees wat boekenopener.punt.nl ervan heeft gebrouwen. Dan hoef je niet met anderen mee te praten over wat je gelezen moet hebben.
    locker


Geef een reactie

Categorieën

