Gepost door: Pierre Vis | februari 29, 2008

De kunst van het opvoeden

Pijnlijk. Plaatsvervangende schaamte..

Er bestaat geen allesomvattend leerboek waarin staat hoe je kinderen moet opvoeden, jammer genoeg. Het kind positief benaderen zou wat mij betreft een gouden stelregel kunnen zijn.
De papa die ik deze avond bezig zag dacht er duidelijk anders over. Schreeuwen, uithalen en half vernederen in het bijzijn van andere kinderen en volwassen. Ongetwijfeld wilde de man zijn zoon er toe bewegen meer zijn best te doen zodat hij trots op hem kon zijn. Maar zou een vriendelijk woord of een zachtere benadering niet veel effectiever en vooral menselijker zijn?

Responses

  1. Mja, ik zag zo onlangs een koppel ruzie maken in een van de Gentse straten. Ik vond dat ook nogal genant. Het waren precies twee bitsige kleuters.

    Nu ja, hopelijk had de papa van die jongen ‘gewoon’ een slechte dag. Niet dat dat eigenlijk iets goedpraat maar toch…

  2. Ik kan begrijpen dat niet alle ouders het begrip en geduld kunnen opbrengen voor hun schatjes.
    Een context draagt meestal iets bij aan berichten zoals deze.
    Ik ben ook uitdrager van de gouden regel van stimuleren en positief belonen.
    Ik werk echter part time en kan bijgevolg heel veel tijd en geduld vrijmaken om met mijn kids bezig te zijn.
    Wat mij betreft veel moeilijker en intensiever dan een dagje werken maar met zoveel meer voldoening.
    En ik weet echt wel dat dit ( met uitzondering van het financiële ) echt wel een luxe is.
    Maar als je dag in dag uit holt van school naar werk naar buitenschoolse opvang en terug dan denk ik dat het soms gewoon even te veel is.
    Hoe hard je daar boven zou moeten staan als ouders maar ouders zijn ook maar mensen.


Geef een reactie

Categorieën

