Gepost door: Pierre Vis | september 3, 2007

Citroen in het verkeer

Met zondag net achter de rug en de schoolgaande jeugd weer massaal op het fietspad de rijweg, is het ideale moment aangebroken om enkele van mijn fijnste verkeersergernissen met u te delen.

En oh jah, aan ergernissen heb ik in de wagen geen gebrek. Anders ben ik best wel een beminnelijke mens – eigen inschatting – maar eenmaal achter het stuur komt de citroen in mij naar boven. Het spijt me Joke, maar ook ik heb mijn verzuurde momenten..

  • laten we onschuldig beginnen: mensen die eerst keihard op hun rem gaan staan om dan toch nog snel even te ‘pinken’ als de bewuste straat inslaan. Dat kost u bij mij wat minder fraai gemompel en een serieus gefronste wenkbrauw.
  • daarop verder gaand: mensen die flagrant hun richtingaanwijzers niet gebruiken. Dit kan u al eens een gesmoorde vloek kosten.
  • zondagsrijders…
    Ze bestaan wel degelijk en ze zijn echt levensgevaarlijk. Bomma & bompa die besloten hebben om eens naar de kust te bollen over de E40. Aan 80km/uur! Een immens geërgerde blik zal uw deel zijn.
  • oh, bijna vergeten te vermelden bij het ‘pinken’; voor eens & voor altijd: pinken doe je NIET bij het oprijden van een rond punt en WEL als je er van gaat. Het eerste is namelijk compleet zinloos, het tweede zorgt er voor dat een rond punt vlot kan genomen worden.
  • helemaal dol word ik van mensen die zich op de autosnelweg lekker knus op het tweede rijvak nestelen (gesteld dat er drie zijn). In een zwak moment zou ik dan al eens gaan duwen in zijn of haar gat, al dan niet vrolijk lichtend met de koplampen.

Voor u me helemaal verkettert: los van mijn drang tot snelheid ben ik uiterst hoffelijk. Ritsen is mijn ding, ik rem voor voetgangers en voor oprijdende wagens schuif ik al snel een rijvakje op. Maar u daar, eigenaar van uw dure auto, durf eens niet uw hand op te steken nadat ik op dat smalle weggetje ben gestopt om u een vlotte doorgang te geven, u zal mijn eeuwige toorn moeten trotseren.

Héhé, dat lucht op…


Reacties

  1. Maar 1 opmerking: ik krijg het vliegend schijt van pipos die te leeg en te lui zijn om naar het derde vak te gaan als ze iemand op het 2e vak willen voorbijsteken.

    Ik ga niet constant al zigzaggend van vak 1 naar 2 en terug gaan rijden als er veel verkeer en op- en afritten zijn op het eerste vak. Dan blijf ik op het tweede en bol ik rustig door.

    Maar als er dan zo’n pipo aan 130 of 140 met veel kak aan zijn gat met de lichten aan in mijn achterste komt plakken, dan zou ik nog eens durven wat gas lossen.

    Voila… ook eens mijn gedacht kunnen zeggen 🙂

  2. Ochja. Die ergernissen zijn hier NET dezelfde. Maar niet pinken op ronde punten staat met stip op 1.
    Ook erg: eerstevakrijders die bijna tot in de poep van de vrachtwagen voor hen rijden, keihard remmen en haast zonder te kijken, laat staan te pinken, vlak voor u het tweede vak oprijden. Terwijl gijzelf al van ver zag aankomen dat ze eigenlijk naar het tweede moesten gaan en omdat dat al ergens in uw achterhoofd zat ge enkel vergoeilijkend denkt van ‘zietziewel, jongen jongen toch’.
    Of wat dacht je van camions die elkaar voorbijsteken maar even snel rijden, en dat voor tien km (ik geef niet toe, grmbl, ik ook niet!).

  3. @CraHan: Volledig mee eens hoor; s’ochtends rij ik op de E17 ook enkel op 2 & 3 omdat er op het eerste een kolonne vrachtwagens rijdt.
    Ik doe dat ‘gat duwen’ ook enkel bij mensen die op een quasi lege autosnelweg toch knusjes blijven rijden ih midden, gewoon uit luiheid om niet af en toe eens te moeten veranderen van vak. Vooral Fransen zijn daar sterk in; het eerste vak is voor hen precies verboden terrein. Overigens, zegt de verkeerscode niet dat je altijd zo rechts mogelijk moet rijden?

  4. Geweldig! Compleet mee eens! Waar blijft die petitie tegen zondagsrijders en pinkers als optie???

  5. Hoe lang rijdt ge al??? Hoeveel km per dag? Mmmmm dan ergert men zich niet meer…..

  6. Ik rijd al – even denken – 6 jaar; woon-werkverkeer zal ongeveer 20km/dag zijn aangevuld met regelmatige verplaatsingen naar Oostende (80km enkel),Gent (35km enkel) ea. Ik neem aan dat dat niet bijster veel is, maar ik kan me eigenlijk mr moeilijk inbeelden dat mn ergernissen zouden verdwijnen door nog meer te rijden..

  7. bwa, ik doe zo’n 30000 km per jaar, vooral in de streek rond brussel, dan erger je je wel nog steeds, maar toch minder zu, zelfs files word je gewoon !!!
    maar om op uw ergernissen verder te gaan, let op voor auto’s met zo’n stickertje ‘let op, voorbeeldige chauffeur’ op, da zijn meestal mensen die al 10 jaar aan 30 km/u rijden, plots remmen zonder reden, ge vliegt in hun gat, maar ze zijn altijd in hun recht, dus krijgen ze na 10 jaar zo’n super stickertje.
    auto’s met nummerplaten X000X moet je ook voor opletten, die mensen hebben hun rijbewijs nog gewoon mogen afhalen op het gemeentehuis, en zijn den tijd nog gewend dat het een luxe was om één auto per familie te hebben. de combinatie, nummerplaat en sticker is echter dodelijk !!! so watch out !!!

  8. héhé… het kan soms echt verschrikkelijk zijn. Ik schrijf er ook regelmatig over. En van dat laatste paragraafje… maak ik ook mee. Zowel met de corsa als met de dikke jeep, ligt gewoon aan de persoon die met de dikke bak rijdt denk ik!

  9. Ik heb een hele fijne oplossing voor ongeduldige snelheidsduivels die komen bumperkleven en flikkerlichten. (:

  10. Groot gelijk Pierre Vis, ik kan me 100% vinden in uw stellingen. Het ergst van al vind ik mensen die een auto die al +/- 120 rijdt, inhalen aan iets meer dan 120, waardoor het inhaalmanouevre even lang duurt als dat van een vrachtwagen. Ik mag asociaal zijn omdat ik niet kan wachten, maar als iemand dan toch zoveel tijd heeft en absoluut geen risico wil nemen, dat die dan toch ineens in het rechtervak blijft rijden. Vrachtwagens hebben nog als excuus hun snelheidsbegrenzer en het feit dat ze voor hun geld rijden. Maar iemand die dat met een wagen doet kan beter met de bus gaan.


Geef een reactie op sjoklatje Reactie annuleren

Categorieën