Gepost door: Pierre Vis | mei 4, 2008

Herkolonisatie

3 mensen
2 zwarten
1 blanke

De eerste zon zorgde voor een broeierg hete middag maar dat belette de zwarten niet om een boompje op te zetten over wat er allemaal fout ging in Afrika. Met enige verbazing aanhoorde uw dienaar dat Afrika opnieuw diende gekoloniseerd te worden door de blanken. Als het aan de ene man lag, dan zou een nog op te richten ‘Partie pour la recolonisation’ zeker zijn stem krijgen. De andere Afrikaanse knikte instemmend.

Op dat moment leek díe situatie mij zo bizar: 3 mensen die toevalligerwijs aan verschillende tafeltjes zaten op het zonnige terras van het Brusselse Erasmus-hotel, waarvan er twee herkolonisatie als oplossing voor de problemen in Afrika predikten. Even later ontsnapte ook ik niet aan de discussie toen de man – blijkbaar actief in de energie-sector – mij om instemming vroeg voor zijn these. Ik wist zo goed niet wat te antwoorden, maar voor ik het wist was ik in mijn beste Frans aan het meedenken over wat er fout ging in Afrika, over de toenemende interesse van China en de incompetentie van bepaalde machthebers.

Een toevallige ontmoeting: vluchtig, bizar maar interessant..


Reacties

  1. het zet een mens eens tot nadenken… 🙂

  2. Onlangs een oude opname van CNN gezien waarin ze dat ook al als oplossing naar voren brachten. Zelfde reactie.

  3. Herinner ze er volgende keer even aan dat de kolonisatie ook nadelen had. Extra cash zal altijd wel welkom blijven, maar ze zouden niet meer baas zijn in eigen land.

  4. qahwa, enig idee waar ik die oude opname van CNN kan vinden?


Plaats een reactie

Categorieën