Gepost door: Pierre Vis | oktober 6, 2006

Gemeenteraadsverkiezingen

Het is me opgevallen dat er de laatste weken heel wat mensen op deze stek zijn terechtgekomen via de zoektermen “Anzegem”, “samen één” & “Victor Gerniers“. Ik neem aan dat dit een goed teken is, in die zin dat er wel degelijk mensen zijn die toch wat informatie proberen in te winnen alvorens hun stem zomaar te geven aan de kwiet die het vaakst met zijn portret langs de openbare weg te zien was. Ik vind het overigens behoorlijk verontrustend om vandaag vast te stellen dat enkele ‘klasgenoten’ niet het minste idee hadden van wie er in hun thuisbasis aan de macht is. Van hoger opgeleiden (what’s in a name?!) mag men misschien toch wel iets meer interesse verwachten of zie ik dat verkeerd?

Voor de Anzegemnaren die nog onbeslist zijn voor komende zondag wil ik alvast wat gratis stemadvies verlenen. Gegarandeerd 100% subjectief & persoonsgebonden! (zie dit als een disclaimer en kom in de comments niet neuten over hoe bevooroordeeld ik wel niet ben)
Even overlopen:

7. CD&V – Gemeentebelangen (GMW)
Tweede grootste partij (8 zetels) bij de vorige verkiezingen, en in de oppositie gedwongen. Heeft in haar rangen enkele ervaren rotten in het vak alsook enkele nieuwe gezichten. Marleen Titeca-Decraene is lijsttrekster en dus kandidaat burgemeester. Personen op deze lijst die op mijn sympathie kunnen rekenen: 4. Mia Tack-Defoirdt, 11. Lydie Vandermaelen, 12. Greet De Kesel.

8. Recht & Democratie (RED)
Eén van de 3 kleine broertjes (2 zetels) in de Anzegemse politiek. Is een allegaartje van onafhankelijken, SP.A’ers & N-VA’ers. Heeft met lijsttrekker Maurice Vanmarcke de huidige schepen van financieën in haar rangen. Op deze lijst prijken 4 mensen die ik persoonlijk ken: 1. Vanmarcke Maurice, 5. Dewaele Carline 7. Vandendriessche Hélène (site) 12. Supply Carola.

9. SamenEén
Nieuwe lijst die haar oorsprong vond in Aktivi (2 zetels). Lijsttrekker van dienst is Claude Van Marcke, uittredend schepen, en een mens met een hoog (Hend)rik Daems-gehalte, toch wat de looks betreft. Enfin, ook hier vinden we een beetje vanalles: onafhankelijken, VLD’ers en ik dacht zelfs ook een verdwaalde sos, al ben ik daar niet zeker van. Mijn kleine teen zegt dat deze partij wel eens goed zou kunnen scoren, ondanks hun logo dat ze zwaar gejat hebben van de VRT. Enige bekende gezicht op deze lijst is 2. Van Craeyenest Myriam.

10. Eendracht
Ok, laat het meteen duidelijk wezen: ik moet niks hebben van deze partij.
Was de grote winnaar bij de vorige verkiezingen (10 zetels) en heeft naast burgemeester (en lijsttrekker) Victor Gerniers nog 3 schepenen. Wat heb ik tegen deze partij?
– De burgemeester is allesbehalve een onbesproken figuur, om niet te zeggen dat het verre van een voorbeeld is voor de Anzegemnaren. Ik heb het daar al eerder over gehad, en verder ga ik daar geen woorden aan vuil maken.
– De lijst is naar mijn mening niet evenwichtig, in die zin dat er veel te weinig jong bloed is, en dat het voor sommige mandatarissen écht wel tijd is om plaats te maken voor een nieuwe wind.
– Langs verschillende wegen heb ik al gehoord dat het huidige bestuur vooral steunde op de inzet van de twee kleine coalitiegenoten (RED & Aktivi), terwijl de verkozenen van Eendracht niet altijd even capabel bleken. Ik zeg er meteen bij dat ik dat ook maar van horen zeggen heb, dus dit puntje is bijgevolg niet direct doorslaggevend.
– Voor kandidaat 11 heb ik nog een tip: een kanjer van een spellingsfout in een tussentitel geeft géén goede indruk. (ja, ik lees die folders dus echt wel)

11. Anzegem Anders (geen website terug gevonden)
Partij van lijsttrekker Johan Delrue. Deze nieuwkomer gaat geen potten breken als U het mij vraagt. De lijst heeft slechts 7 kandidaten en de lijstduwster is toevallig ook de echtgenote van Delrue. Deze laatste was diegene die eerder dit jaar naar de media trok met zijn verhaal over de omkooppraktijken van Gerniers. Of hij gelijk had of niet zal de rechter moeten uitmaken, maar het zal hem weinig stemmen opleveren denk ik zo..

Zoals U ziet, is Anzegem één van de weinige gemeenten waar het VB niet opkomt, en ook de groenen zien niet dat ze veel steun zouden krijgen in landelijk gebied.
Wat mij betreft is de inzet van de verkiezingen het verstoten van Gerniers & Co van hun comfortabele troon. Anzegem verdient beter dan een burgemeester wiens naam genoemd wordt in schandalen. Voor de rest maakt het me niet zo veel uit wie aan de macht komt, zolang het maar capabele mensen zijn. Zoals blijkt uit de personen die ik naar voor heb geschoven, stem ik bijna zeker vrouw. (Joke, voor je me de hemel inprijst: dat is vooral omdat ik de dames in kwestie ken ;))

Ziezo, ik hoop dat U er iets aan hebt gehad! Rest me enkel nog U er op te wijzen hoe U uw democratisch recht op een correcte (geldige) manier kunt vervullen. Bezint alvoor ge begint..

* Bron: Vrtnieuws.net


Reacties

  1. Het verschil tussen Eendracht en CD&V-GMW was zes jaar geleden slechts enkele tientallen stemmen. De beslissende factor is dus opnieuw de kleinere partijen waarvan de impact van SamenEen de grote onbekende factor is. De vraag is van welke kant ze de stemmen gaan wegknabbelen.
    Voor zij die het interesseren. De standpunten van de drie belangrijkste partijen op het gebied van jeugd, staan gebundeld in de folder van de jeugdraad, die verdeeld werd samen met het ‘Man bijt krantje”. De digitale versie is bij mij te bekomen.


Plaats een reactie

Categorieën